Svar: Udskiftning af sutter

3. februar 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Tina

Man kan købe sutter af latex/naturgummi eller sutter af silikone. Sutter af naturgummi er brune, bløde og elastiske, hvor silikonesutter er hårdere, farveløse og gennemsigtige.

Det anbefales at bruge sutter af latex/naturgummi, når barnet først får tænder. De skarpe tænder kan bide stykker af den hårdere silikonesut.

Flaskesutter fås i forskellige størrelser og med forskellig størrelse huller. Det vil sige at der er sutter som passer til børn i forskellige aldre og sutter som passer til, hvilken type væske man giver barnet. Om det f.eks. er modermælkserstatning eller vælling. Det er således hensigtsmæssigt at vælge flaskesut efter barnets alder og efter, hvad type væske barnet skal drikke af flasken.

Det er muligt selv at lave ekstra huller med en opvarmet nål i en naturgummisut, men i en silikonesut kan det ikke lade sig gøre, da hullet smelter delvist sammen igen.

Det anbefales at sutter udskiftes efter 4-6 uger. Barnet vokser hele tiden og har måske behov for en anden størrelse sut og derudover er der noget hygiejnisk i det. Jeg tænker dog at der også må være en individuel vurdering. Det vil være sådan at børn som bruger sut eller sutteflaske meget, naturligt vil have et større slid på sutten end et barn som kun får sut/flaske en gang imellem. Derfor vil det være nødvendigt med hyppigere skiftning her. Det er også sådan at en ny naturgummi sut er gul eller lys brun i farven og hvis det er blevet mørkere brun og klæbrig, selvom ...

Annonce

... den kun er 3 uger gammel - ja så skal den skiftes til en ny, på samme måde som andre sutter, der virker slidte, skal kasseres.

En almindelig sut skal ikke skoldes før hvert brug, men man bør ikke putte sutten i munden på sig selv inden man giver den til barnet. Hvis sutten har været på gulvet, så er det bedre at skylle den under rindende vand fra hanen. Vi har andre bakterier i munden og børn kan få svamp/trøske af at man rengør sutten i sin egen mund. Sutter bør koges et par minutter en gang i døgnet for at blive renset og bør herefter gemmes i en ren æske, hvor de så kan tages fra, når de behøves.

Med hensyn til flaske og flaskesutter er det anderledes. De bør rengøres efter hvert brug. Du skal være meget omhyggelig med hygiejnen, fordi varm mælk samler bakterier. Mælkerester sidder i skruegangen og på kanterne af flasken samt i låget.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Flasker og låg renses med flaskerenser/opvaskebørste, opvaskemiddel og varmt vand. Sutterne gnides med groft salt så de slimede mælkerester fjernes. Herefter skylles flasker og sutter grundigt og koges under låg i 2-3 minutter i almindeligt vand. Herefter opbevares flasker og sutter tørt og tildækket.

Hvis du har opvaskemaskine kan flaskerne vaskes i den. Du skal dog vaske mælkerester af før flaskerne kommes i maskinen. Og flaskerne bør skoldes efterfølgende for at fjerne eventuelle sæberester.

Jeg håber at ovenstående svarer på dit spørgsmål og gør dig/jer lidt klogere:o) Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!