Svar: Forkølet og hård mave

31. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Pernille

Det er rigtig fint at du giver Malou laktulose for at holde hendes mave igang. Det er meget vigtigt at hendes mave fungerer, da det ellers vil gå ud over hende indtag og lyst til mad og dermed hendes trivsel. Samtidig gør det jo ondt at have hård mave, det er bestemt ikke sjovt.

Du skriver at du giver laktulosen i sutteflaske, så det er blandet op med mælken. Det kan jeg godt forstå, da det sikkert smager bedre på denne måde. Problemet er dog, at hvis hun ikke drikker op, så er du jo ikke sikker på om hun har fået det hele eller hvor meget hun reelt har fået. Derfor skal du være sikker på at hun tømmer en flaske, hvis du vælger at give det i en flaske sammen med mælk.

Hun må få en ml pr kg hun vejer, hvis du skal give mere end dette, så skal du tale med lægen om det. Det vil sige, at hvis hun f.eks. ...

Annonce

... vejer 5 kg, så må hun få 5 ml dagligt og du kan dele dosis i 2, så hun får 2,5 ml morgen og 2,5 ml aften. Hun tager ikke skade af at få mere, nogle børn har behov for det dobbelte for at have effekt, men som sagt skal du drøfte dette med lægen.

Du kan også overveje om du skal skifte erstatning. Grøn allomin eller Nan H.A anbefales især til børn med hård mave og måske et af disse produkter vil hjælpe din lille pige.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til forkølelse så er det helt rigtigt som du gør - drypper med lidt saltvand og suger det ud, som du lige kan få fat i. Derudover kan du elevere hendes hovedende lidt, lægge en lille pude eller sammenrullet stofble ind under madrassen i hovedenden, så hun ligger lidt højere med hovedet. Det kan lette vejrtrækningen lidt.

Rigtig meget held og lykke, håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"