Svar: Nu gik det lige så godt - Mad og hård mave
31. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Jannie
Sikke en masse spørgsmål, jeg vil prøve at besvare dem alle så godt jeg kan:o)
Med hensyn til hård mave og jern, så er det desværre sådan at nogle familier oplever at jern giver meget hård mave og andre at det ingen betydning har. Nogle gange kan det hjælpe at skifte til en anden type jerntilskud og du kan derfor forsøge med Medic Team Babyfer, som er et smagsneutralt pulver der drysses ud på en skefuld frugtmos. Netop det at man kan give det sammen med lidt frugt fremmer optagelsen. Du kan naturligvis også prøve at komme de smagsneutrale dråber i en skefuld frugtmos og se om det ville hjælpe..
Din plan for dagen med tilbud om grøntsagsmos og grød lyder rigtig fin og det er godt at du også er begyndt at give hende noget at sidde med i hånden.. Amning 4 gange dagligt og lidt mme i maden dækker fint hendes behov for mælk og umiddelbart synes jeg ikke at du skal begynde at give hende komælksprodukter. Det kan faktisk nogle gange virke lidt forstoppende... Men modsat kan det også nogle gange stabilisere maven lidt med lidt acidophiluskultur, så måske lidt A38 eller lidt tykmælk med frugtmos ville bekomme hende vel hver anden dag... Det er først efter 9 måneders alderen at komælk må udgøre en større del af hendes indtag.
Det lyder som om at I via kosten godt kan regulere hendes afføringsmønster og konsistens og derfor lyder det ikke som om at I skal regulere i laktulose. Modsat kan man jo diskutere om I skal prøve at give lidt mindre den ene dag og lidt mere næste dag fordi hendes afføring så tydeligt ændrer sig. Det er dog sådan at laktulose jo ikke virker akut, men skal have tid til at bevæge sig igennem systemet, så det I giver om aftenen virker f.eks. først næste morgen og modsat... I må forsøge jer lidt frem.
Med hensyn til jern, så skal hun have fuld dosis uanset hvad der er i maden I giver hende osv. Det er kun hvis hun får min 400ml mme dagligt at I ikke behøver tilbyde hende ekstra jern, men da du fortsat ammer, så vil hun skulle have sit jerntilskud.
Med hensyn til vægten, så kan du ikke regne med at hun bliver ved med at tage 200g på om ugen. Sundhedsstyrelsen har i "Anbefalinger for spædbarnetsernæring 2005" en beregning af, hvor børns mediane månedlige væksthastighed og for piger ser det således ud:
0-1 måned: 780g om måneden, vokser 3,7 cm i længden
1-2 måned: 860g om måneden, vokser 3,3 cm i længden
2-3 måned: 710g om måneden, vokser 3,0 cm i længden
3-4 måned: 620g om måneden, vokser 2,5 cm i længden
4-5 måned: 530g om måneden, vokser 2,1 cm i længden
5-6 måned: 460g om måneden, vokser 1,8 cm i længden
6-7 måned: 410g om måneden, vokser 1,5 cm i længden
7-8 måned: 370g om måneden, vokser 1,4 cm i længden
8-9 måned: 340g om måneden, vokser 1,2 cm i længden
9-10 måned: 320g om måneden, vokser 1,1 cm i længden
10-11 måned: 300g om måneden, vokser 1,0 cm i længden
11-12 måned: 280g om måneden, vokser 1,0 cm i længden
Når dette er sagt, så er det dog også rigtig vigtigt at se på barnets vækstkurve. Det er vigtigt at barnet følger sin egen kurve og det betyder mindre om barnet ligger i den høje ende eller i den lavere ende - det vigtigste er at barnet følger sin egen kurve.
Med hensyn til at sove ude, så lyder det jo som om at skuret Mia sover i er godt. Det er et helt nyt skur, der er ingen fugtproblemer og sandsynligvis lukker det ikke helt tæt? netop fordi det er et skur/redskabsrum... nu har jeg jo ikke set det, men jeg får ud fra din beskrivelse indtryk af at hun står godt der, beskyttet fint af vind og vejr og at der også er frisk luft? Det må vel være okay... jeg synes dog at du skal sætte en babyalarm til så du er sikker på at du kan høre hende, når du ikke kan se hende, og tjek hende stadig væk en gang imellem. I princippet bryder jeg mig ikke om at børn ligger for sig selv bag lukkede døre - hverken inde eller ude, jeg synes det er vigtigt at man ser til dem ofte:o)
Mon ikke det er varmeknopper Mia har fået. Det kan børn godt få i panden (de sveder i panden og fra hovedet generelt, f.eks. når de ammes... Det kan også være lidt talgknopper og så kan det også som du siger være lidt børneeksem. Det er fint at smøre med locobase repair, som skulle være uden parabener og andre forstyrrende stoffer.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske