Nu gik det lige så godt - Mad og hård mave

31. januar 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Nu gik det lige så godt - Mad og hård mave

Hej Helen.

Nu var der ellers godt gang i maven og daglige afføringer herhjemme. MEN, efter en uges tid med jerndråber, fik Mia hård mave, og ind imellem er hendes afføring helt hård og knoldet. Af en eller anden mærkelig grund, er det kun hver anden dag. Den ene dag kommer hun af med 3 små hårde knolde, den næste dag kommer hun af med en blød og lind afføring 3-4 gange på en dag. Når det er hårdt, presser hun MEGET, men virker heldigvis ikke til at have ondt i den forstand.

Hun er oppe på 4 skemåltider nu (en eftermiddag var hun meget grædende og pylret, og så serverede jeg 1 dl grød med frugtmos for hende, og hun spiste det rub og stub. Så hun må bare have været klar, fra den ene dag til den anden, føler jeg næsten)

Hun får havregrød eller flerkornsgrød til morgenmad, grøntsagsmos til middag og jeg er også begyndt at give hende lidt kød ved siden af i mikroskopiske stykker, for hun får brækfornemmelser af klumpet mad endnu. Om eftermiddagen får hun igen grød og til aften grøntsagsmos. Hun vil også gerne have øllebrød, men min erfaring er, at hendes mave så bliver stenhård derefter, så det er jeg altså stoppet med igen.

Jeg har eksperimenteret lidt med indmaden af en bolle med lidt smør på, og det vil hun også gerne have. Hun vil også gerne sidde selv og bide lidt i en franskbrødsskorpe, agurk eller lignende. Hun har også formået at bide et stort stykke af og været ved at kløjes i det, heldigvis havde jeg læst noget herinde om at få ting galt i halsen, så jeg vidste heldigvis lige, hvad jeg skulle gøre :-)

Hun bliver ammet 4 gange pr. dag stadig. Hun får forskellig frugtmos til alle måltider, så det måske kan holde maven lidt i gang. Derudover får hun laktulose, kun 3-4 ml om dagen, selvom hun vejer 8,4 kg (ved fødslen 3840).

- Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg skal sætte dosis af laktulose op eller ned, når hendes afføring er så lind, ja nærmest tynd, hver 2. dag? Men det er jo heller ikke rart, når hendes afføring er knoldet den næste dag.

- Og hvad med jerndråberne, kender du måske et produkt, som ikke giver hård mave? Hun får den smagsneutrale fra ...

Annonce

... apoteket, fra medic team. Hvordan med dosis, når det giver hård mave? Hun får jo lidt mme i sin mad, jeg bruger nok 80-100 ml mme om dagen ca.+ det mme der er i "færdiggrøden" fra Nestle)

- Jeg har tænkt på, om hendes kost er for "hård" og "tung" i det. Om hun måske skal have et komælksprodukt, fx sødmælksyoughurt om eftermiddagen i stedet for? Men må hun egentlig overhovedet få noget i den stil allerede nu?

- Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvornår vægten som regel stagnerer? Altså hvornår hun ikke behøver at tage 800 gr. på i måneden, for det kniber altså stadig, at hun tager det på. Hun er dog også begyndt at bruge sin krop lidt mere, har trillet et par gange, kryber lidt baglæns mm.

Og så lige 2 tillægsspørgsmål om noget helt andet. I julen lykkedes det os at få Mia til at sove i barnevognen til hendes 3 lure (sover 1 1/2-2 1/2 time formiddag, 3 kvarter-1 1/2 time over middag og 30-45 min sen eftermiddag) Men som jeg også før har skrevet, så er der meget larm fra maskiner i vores område og der er ikke én lækrog. Derfor har vi placeret barnevognen i vores redskabsrum. De dage, hvor det ikke larmer så meget, har vi døren til at stå åben. Men en dag som i dag, hvor der for det første er storm og der er meget larm, så står hun derinde med døren lukket. Der dufter lidt af nyt træ derinde, for det er jo helt nyt.

- Spørgsmålet er, om det er ok, hun står derinde med lukket dør (jeg tænker på "indeklimaet"), eller det er bedre at putte hende indenfor, når jeg synes, at døren skal lukkes?

- Mia har ind imellem nogle røde knopper i panden, lidt lignende små bumser og på kinderne. Jeg smører hver dag med locobase repair, fordi hun også har fået lidt tør vinterhud på kinderne efter hun er begyndt at sove i barnevognen udenfor.

Kan det passe, at hun stadig kan få hormonknopper, eller er det måske bare bumser? En overgang var jeg bange for, at det var børneeksem, fordi det fra starten også virkede meget tør i det. (Men efter jeg har smurt med locobase, er der altså ind imellem bare de små røde knopper.)

Glæder mig til at høre fra dig.

Mange hilsner
Jannie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet