Brev:
Mave og søvnproblemer
31. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Mave og søvnproblemer
Hej Helen
Vi har en dejlig søn på 9 uger. Men han har fra vi kom hjem fra sygehuset haft problemer med maven og med at sove om dagen. Det skal siges, at han havde en infektion ved fødslen og fik antibiotika den 1. uge.
Jeg ammer ham og han tager fint på i vægt - vejer nu 6500 gr. (ved fødslen 3700 gr), men han skal stort set ammes hver anden time. I løbet af dagen er han meget urolig og han prutter meget og har afførring ca. 5 gange i løbet af dagen - og det er ind imellem nærmest som en eksplosion. Han falder ofte i søvn, når jeg ammer ham om dagen, men der går ikke mere end 20 minutters tid, så vågner han og græder, og det virker til at han har ondt. Det er kun sket 3 gange i den tid vi har haft ham, at han har sovet 1½-2 timer i sammenhæng i løbet af dagen.
Om natten går det bedre - her han kan sove fra ca. 23-03 og så igen til 6-tiden men i den 2. søvnperiode ligger han meget uroligt. Han er ikke så god til at bøvse, så det er ikke efter alle måltider, jeg kan få ham til det. Vi har forsøgt med mylicon, men jeg ved ikke om det har haft den store effekt. Jeg har også været til zoneterapi med ham, men heller ikke det synes at have hjulpet meget.
Jeg går tur med ham i barnevognen hver dag i 1 time, og her sover han som regel det meste af tiden, men så snart jeg kommer hjem vågner han og græder.
Han har dog også perioder hvor han griner og pludre og smiler, så det giver lidt ekstra ressourcer til at klare resten af døgnet.
Inden for de sidste 3 uger, er han begyndt at gylpe mere og det kommer ofte en stykke tid efter jeg har ammet ham.
Min spørgsmål går selvfølgelig på, hvordan vi kan hjælpe vores søn til at få det bedre og dermed mere ro til at sove om dagen - for der er ingen tvivl om at han er træt, da han gaber og bliver rød om øjnene.
1) Kan han få for meget at spise? (jeg har forsøgt at give ham kamillete, men det vil han ikke drikke længere - han vil kun have bryst)
2) Vil det være en fordel at give ham modermælkserstatning? og i givet fald skal det så kombineres med amning og hvordan og er der en bestemt modermælkserstatning der i vores tilfælde kan anbefales?
Min sundshedsplejerske snakkede om, at han måske har refluks? hvad betyder det og hvad er symptomer i givet fald?
Jeg har også talt med min læge, men i følge hende er han helt normal. Det er jeg da også sikker på han er, men for hans og vores skyld, ville det være utrolig befriende, hvis vi kunne få nogle svar eller tips til hvad vi kan gøre anderledes eller bedre.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Hilsen
Susanne