Mave og søvnproblemer

31. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Mave og søvnproblemer

Hej Helen

Vi har en dejlig søn på 9 uger. Men han har fra vi kom hjem fra sygehuset haft problemer med maven og med at sove om dagen. Det skal siges, at han havde en infektion ved fødslen og fik antibiotika den 1. uge.

Jeg ammer ham og han tager fint på i vægt - vejer nu 6500 gr. (ved fødslen 3700 gr), men han skal stort set ammes hver anden time. I løbet af dagen er han meget urolig og han prutter meget og har afførring ca. 5 gange i løbet af dagen - og det er ind imellem nærmest som en eksplosion. Han falder ofte i søvn, når jeg ammer ham om dagen, men der går ikke mere end 20 minutters tid, så vågner han og græder, og det virker til at han har ondt. Det er kun sket 3 gange i den tid vi har haft ham, at han har sovet 1½-2 timer i sammenhæng i løbet af dagen.

Om natten går det bedre - her han kan sove fra ca. 23-03 og så igen til 6-tiden men i den 2. søvnperiode ligger han meget uroligt. Han er ikke så god til at bøvse, så det er ikke efter alle måltider, jeg kan få ham til det. Vi har forsøgt med mylicon, men jeg ved ikke om det har haft den store effekt. Jeg har også været til zoneterapi med ham, men heller ikke det synes at have hjulpet meget.

Jeg går tur med ham i barnevognen hver dag i 1 time, og her sover han som regel det meste af tiden, ...

Annonce

... men så snart jeg kommer hjem vågner han og græder.

Han har dog også perioder hvor han griner og pludre og smiler, så det giver lidt ekstra ressourcer til at klare resten af døgnet.

Inden for de sidste 3 uger, er han begyndt at gylpe mere og det kommer ofte en stykke tid efter jeg har ammet ham.

Min spørgsmål går selvfølgelig på, hvordan vi kan hjælpe vores søn til at få det bedre og dermed mere ro til at sove om dagen - for der er ingen tvivl om at han er træt, da han gaber og bliver rød om øjnene.

1) Kan han få for meget at spise? (jeg har forsøgt at give ham kamillete, men det vil han ikke drikke længere - han vil kun have bryst)

2) Vil det være en fordel at give ham modermælkserstatning? og i givet fald skal det så kombineres med amning og hvordan og er der en bestemt modermælkserstatning der i vores tilfælde kan anbefales?

Min sundshedsplejerske snakkede om, at han måske har refluks? hvad betyder det og hvad er symptomer i givet fald?

Jeg har også talt med min læge, men i følge hende er han helt normal. Det er jeg da også sikker på han er, men for hans og vores skyld, ville det være utrolig befriende, hvis vi kunne få nogle svar eller tips til hvad vi kan gøre anderledes eller bedre.

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Hilsen
Susanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin