Svar: Opstart i dagpleje - 12 mdr.
30. januar 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Karin
Du er bestemt ikke den eneste mor, som synes det er rigtig svært at skulle aflevere sit barn, det skal have sin tid og du har naturligvis også ret i at hormonerne også spiller lidt ind... Derfor er det også rigtig godt at I lige nu lader far være den der afleverer:o)
At gå fra sit grædende barn er forfærdeligt og netop det at man selv bliver påvirket at situationen gør det bestemt ikke bedre. Anna spejler sig jo i dig og hun fornemmer meget tydeligt at du har det svært med at aflevere. Derfor tænker hun også at der må være noget galt, - "hvis mor synes det er så forfærdeligt at jeg skal være her, så vil jeg ikke være her...". Hun kan selvfølgelig ikke sætte ord på dette, men hun fornemmer det ganske give sådan.
Hun er naturligvis også utryg ved situationen fordi det er noget nyt, hun kender endnu ikke sig dagplejer, rutinerne, de andre børn. Hun skal have tid til at finde sin rolle, finde ud af hvordan det hele fungerer. Finde ud af at dagplejer er god og sød, at hun er der for hende, når Anna har behov for det osv. Når vi andre skal starte nyt arbejde, så bruger vi også rigtig meget energi på at finde ud af, hvordan tingene fungerer der og vi kan jo spørge, når vi er i tvivl. Det kan Anna ikke og der er rigtig meget hun skal forholde sig til og lære og det er helt okay at hun reagerer.
Og så er det sådan at det er rigtig svært at skulle gå fra at være hjemme til at være i dagpleje (eller i institution). Anna har det jo så dejligt hjemme, I har det så hyggeligt og så godt, så selvfølgelig vil hun helst det og naturligvis protesterer hun, når det så ikke kan være sådan.
Anna skal lære at der også er rigtig rart i dagplejen, at hun godt kan være glad der. Glad for sit nye sted – her er også en god voksen og nogle dejlige kammerater, her er også rart at være... Og på et tidspunkt vil hun sikkert begynde at protesterer når du så kommer og henter hende igen... Nu havde hun det jo lige så hyggeligt der, hvorfor skal hun så hjem...?
Anna reagerer altså helt normalt og det er som sagt rigtig godt at I lader far aflevere, da han har lidt lettere ved det end dig. Hjælp hende ved ikke at trække tingene i langdrag, aflever hende i favnen på dagplejer, sig farvel og fortæl at nu passer dagplejer på hende og gå så - vink farvel i vinduet. Igen er det vigtigt at gøre tingene kortvarigt netop fordi hun ikke skal føle at I vægrer jer mod at aflevere hende og at blive hængende for længe vil gøre at hun tror noget er galt.
Samtidig vil hun opleve at I fysisk overgiver hende til en anden voksen, en voksen som I på den måde har tillid til passer hende og det vil også gøre hende tryg. Det skal nok gå, selvom det er rigtig hårdt:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske