Svar: Opstart i dagpleje - 12 mdr.

30. januar 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Karin

Du er bestemt ikke den eneste mor, som synes det er rigtig svært at skulle aflevere sit barn, det skal have sin tid og du har naturligvis også ret i at hormonerne også spiller lidt ind... Derfor er det også rigtig godt at I lige nu lader far være den der afleverer:o)

At gå fra sit grædende barn er forfærdeligt og netop det at man selv bliver påvirket at situationen gør det bestemt ikke bedre. Anna spejler sig jo i dig og hun fornemmer meget tydeligt at du har det svært med at aflevere. Derfor tænker hun også at der må være noget galt, - "hvis mor synes det er så forfærdeligt at jeg skal være her, så vil jeg ikke være her...". Hun kan selvfølgelig ikke sætte ord på dette, men hun fornemmer det ganske give sådan.

Hun er naturligvis også utryg ved situationen fordi det er noget nyt, hun kender endnu ikke sig dagplejer, rutinerne, de andre børn. Hun skal have tid til at finde sin rolle, finde ud af hvordan det hele fungerer. Finde ud af at dagplejer er god og sød, at hun er der for hende, når Anna har behov for det osv. Når vi andre skal starte nyt arbejde, så bruger vi også rigtig meget energi på at finde ud af, hvordan tingene fungerer der og vi kan jo spørge, når vi er i tvivl. Det kan Anna ikke og der er rigtig meget hun skal forholde sig til og lære og det er helt okay at hun reagerer.

Og så er det sådan at ...

Annonce

... det er rigtig svært at skulle gå fra at være hjemme til at være i dagpleje (eller i institution). Anna har det jo så dejligt hjemme, I har det så hyggeligt og så godt, så selvfølgelig vil hun helst det og naturligvis protesterer hun, når det så ikke kan være sådan.

Anna skal lære at der også er rigtig rart i dagplejen, at hun godt kan være glad der. Glad for sit nye sted – her er også en god voksen og nogle dejlige kammerater, her er også rart at være... Og på et tidspunkt vil hun sikkert begynde at protesterer når du så kommer og henter hende igen... Nu havde hun det jo lige så hyggeligt der, hvorfor skal hun så hjem...?

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Anna reagerer altså helt normalt og det er som sagt rigtig godt at I lader far aflevere, da han har lidt lettere ved det end dig. Hjælp hende ved ikke at trække tingene i langdrag, aflever hende i favnen på dagplejer, sig farvel og fortæl at nu passer dagplejer på hende og gå så - vink farvel i vinduet. Igen er det vigtigt at gøre tingene kortvarigt netop fordi hun ikke skal føle at I vægrer jer mod at aflevere hende og at blive hængende for længe vil gøre at hun tror noget er galt.

Samtidig vil hun opleve at I fysisk overgiver hende til en anden voksen, en voksen som I på den måde har tillid til passer hende og det vil også gøre hende tryg. Det skal nok gå, selvom det er rigtig hårdt:o) Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder