Mad og trivsel

30. januar 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Mad og trivsel

Hej Helen

Så skriver jeg lige igen. Som jeg skrev sidst, i forbindelse med Astas søvnproblemer, sker der en masse omkring Asta som har indvirket på hendes søvn og hverdag, jeg synes med dit svar at jeg fik mere ro omkring at tackle det, selvom der stadig tit er søvnløse nætter. Min fornemmelse er at det rækker længere end det.

Jeg skrev også at Astas madvaner ikke er så stabile og det er nok hele Astas forandring jeg er lidt bekymret for. Jeg synes ikke hun virker så glad længere.

Asta har altid været glad for grøntsagsmos, og blev også glad for små rugbrødshapsere, dog kun med et bestemt pålæg (smøreost intet andet, og nogle gange æggesalat), men det er som om at det bare er gået ned af bakke de sidste 4 måneder. Nu vil hun ikke smage noget som helst.

Hun vil spise havregrød om morgenen som regel. Hun spiser ikke noget i vuggestuen (en gang i mellem lidt knækbrød eller riskiks, men hun vil ikke smage deres mad). Hun kan ikke lide frugt så det er lidt svært med mellemmåltiderne. Dem gider hun ikke rigtig. Jeg prøver næsten hver dag at tilbyde hende lidt, men intet spiser hun (jeg har prøvet banan, kiwi, melon, druer, mandarin, appelsin). Hun vil helst bare spise rosiner hele tiden.

Om aftenen kan jeg ikke få noget i hende, jeg prøver altid med noget børnevenligt mad som hun får lov at sidde med selv, men hun piller bare i det indtil hun bliver sur. Jeg prøver også at tage hende væk og tilbyde det igen lidt senere, men det har heller aldrig virket. Jeg forsøger også at spise tidligt med hende. Nogle gange er jeg heldig med en frikadelle men det vil hun heller ikke mere.

Jeg prøver virkelig ikke at gøre det til et problem overfor hende, men det er svært.

Hun får stadig ...

Annonce

... aftenflaske som hun selvfølgelig er glad for, og det er jeg jo også fordi så ved jeg hun har fået noget. Jeg er virkelig på bar bund i forhold til det mad. Jeg har set de kostplaner du anbefaler andre men Asta vil ikke engang smage. Hvad gør jeg?

Asta kræver opmærksomhed hele tiden lige for tiden, jeg når ingenting når jeg er sammen med hende, hun klynker og brokker sig konstant. En gang var hun god til at lege selv men det vil hun absolut ikke længere. I vuggestuen vil hun også helst sidde på arm, men det kan hun jo ikke komme til, men hun har også rigtig gode legedage dernede. De siger tit at hun virkelig har temperament.

Herhjemme prøver jeg at sætte hende fra mig og give hende nogle legemuligheder, hvis jeg er heldig kan hun så lege selv i maks. 5 minutter så hiver hun mig i benet igen og klynker. Hvis jeg sidder og leger med hende går der 10 minutter så kravler hun op til mig.

For tiden er jeg alene, da Astas far kun er hjemme i weekenden, desværre ender det med at jeg ikke når at lave mad til mig selv, for jeg kan ikke beskæftige Asta så længe, så jeg spiser sjældent samtidig som Asta.

Hun har lige været lidt syg igen, med feber og opkast og så er det hele jo meget værre, men hun klynker stort set hele dagen. Hun er blevet lyttet på og kigget på og der burde ikke være noget i vejen. Jeg savner bare min glade lille pige, som altid vækkede os med sin pludren og som legede rundt selv og stort set aldrig var ked af det eller klagede. Jeg synes det har varet for lang tid nu.

Jeg ved simpelthen ikke hvor jeg har fejlet, nu synes jeg bare det er hårdt og min energi mangler og det mærker Asta jo selvfølgelig også.

Hvordan bliver vi en glad lille familie igen?

Mange hilsner
Signe og Asta

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!