Svar: Angst efter at have fået børn

29. januar 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære skytte

Det er helt normalt at man, når man bliver mor, bliver forældre, får perioder, hvor man tænker mere over livet, over hvad man selv er værd, man føler sig usikker og bliver urolig og kan godt i den forbindelse også føle sig angst. Angsten for at miste og angsten for at der skal ske ens kære noget kan være meget stor.

Det at blive mor betyder at du får en meget realistisk opfattelse af hvad din personlige kapacitet er - på godt og ondt. Vil du kunne magte opgaven at være mor - i de situationer, hvor det virkelig gælder, vil du kunne foretage rigtige og gode beslutninger, når det gælder. Og så bliver man også nødt til at forholde sig til det faktum, at de som står en nær og også en selv - på et tidspunkt skal dø.

Det kan naturligt give nogle meget voldsomme tanker, det kan sagtens gøre at man som du udtænker en flugtplan i hovedet. Hvis huset brænder og jeg er alene med børnene, hvordan skal jeg så få dem ud, hvordan kan jeg sikre deres overlevelse, sikre min egen overlevelse, sikre at vi kan blive ved med at have hinanden, - for når bare vi er sammen, så er alt godt.. Det du fortæller her er ikke unormalt eller på nogen måde ...

Annonce

... sygeligt, for mig at se (nu er jeg jo ikke psykiater..:o))

Men der hvor tingene bliver problematiske, der hvor jeg tænker du har brug for hjælp, det er når dine tanker begynder at få betydning for, hvordan du handler i hverdagen. Når de tanker hæmmer dig i dine handlinger.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er således problematisk, hvis du holder op med at køre bil, holder op med at bringe børnene rundt i byen, tage dem med ud at handle eller lignende, fordi du er bange for at der sker dem noget. På samme måde er det problematisk, hvis angsten for at der skal ske et terrorangreb, gør at du ikke tør rejse med børnene på ferie. Dine tanker må altså ikke være så voldsomme, de må ikke fylde så meget, at de hæmmer dig. For det er jo som du skriver netop rigtig vigtigt at leve livet uden at frygte, for så lever man jo ikke helt:o)

Hvis du således oplever at dine tanker hæmmer dig, at dine tanker gør at du ikke er i stand til at leve livet helt, så skal du søge hjælp. Så skal du tale med din læge og bede om at få en henvisning til endten en psykolog eller psykiater.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke, stort knus herfra og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder