Svar: Angst efter at have fået børn
29. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære skytte
Det er helt normalt at man, når man bliver mor, bliver forældre, får perioder, hvor man tænker mere over livet, over hvad man selv er værd, man føler sig usikker og bliver urolig og kan godt i den forbindelse også føle sig angst. Angsten for at miste og angsten for at der skal ske ens kære noget kan være meget stor.
Det at blive mor betyder at du får en meget realistisk opfattelse af hvad din personlige kapacitet er - på godt og ondt. Vil du kunne magte opgaven at være mor - i de situationer, hvor det virkelig gælder, vil du kunne foretage rigtige og gode beslutninger, når det gælder. Og så bliver man også nødt til at forholde sig til det faktum, at de som står en nær og også en selv - på et tidspunkt skal dø.
Det kan naturligt give nogle meget voldsomme tanker, det kan sagtens gøre at man som du udtænker en flugtplan i hovedet. Hvis huset brænder og jeg er alene med børnene, hvordan skal jeg så få dem ud, hvordan kan jeg sikre deres overlevelse, sikre min egen overlevelse, sikre at vi kan blive ved med at have hinanden, - for når bare vi er sammen, så er alt godt.. Det du fortæller her er ikke unormalt eller på nogen måde sygeligt, for mig at se (nu er jeg jo ikke psykiater..:o))
Men der hvor tingene bliver problematiske, der hvor jeg tænker du har brug for hjælp, det er når dine tanker begynder at få betydning for, hvordan du handler i hverdagen. Når de tanker hæmmer dig i dine handlinger.
Det er således problematisk, hvis du holder op med at køre bil, holder op med at bringe børnene rundt i byen, tage dem med ud at handle eller lignende, fordi du er bange for at der sker dem noget. På samme måde er det problematisk, hvis angsten for at der skal ske et terrorangreb, gør at du ikke tør rejse med børnene på ferie. Dine tanker må altså ikke være så voldsomme, de må ikke fylde så meget, at de hæmmer dig. For det er jo som du skriver netop rigtig vigtigt at leve livet uden at frygte, for så lever man jo ikke helt:o)
Hvis du således oplever at dine tanker hæmmer dig, at dine tanker gør at du ikke er i stand til at leve livet helt, så skal du søge hjælp. Så skal du tale med din læge og bede om at få en henvisning til endten en psykolog eller psykiater.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke, stort knus herfra og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske