Brev:
Angst efter at have fået børn
29. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Angst efter at have fået børn
Hej Helen
Jeg er efter fødslen af min anden datter, blevet angst for mange ting. Jeg får ikke anfald og kan også godt sove. Men inden jeg skal sove får jeg nogle gange billeder for mine øjne, som viser min børn i fare eller viser dem bliver udsat for noget forfærdeligt. (de dør, græder voldsomt og er alene)
Jeg får det helt dårligt af at se disse billeder for mig. De er så virkelige, ligesom når man drømmer.
Jeg er blevet bange for at køre når det er mørkt eller når det regner og jeg har børnene med i bilen. Jeg føler ikke at de er i sikkerhed. Tænk hvis jeg kører galt fordi jeg ikke kan orientere mig og der skulle ske noget med mine børn.
Min mor vil forære os en rejse til næste vinter. Jeg kan knap nok glæde mig, for jeg skal jo udsætte mine børn for en "farlig" flyrejse og tænk hvis der skulle ske et terrorangreb på feriestedet.
En weekend skulle min mand til København med overnatning og jeg var alene med pigerne. Da jeg skulle til i seng, slår det mig pludselig. Tænk nu hvis der bliver ildebrand. Det kunne jo ske hos overboen eller underboen. Jeg fik udtænkt mig en helt flugtplan inde i hovedet og i hvilken rækkefølge jeg skulle gøre hvad. Jeg brugte mange tanker på det og havde svært ved at falde i søvn.
Det er mange mange situationer! Jeg er træt af at have det sådan. Ved godt inderst inde at det ikke nytter, at man ikke kan leve et liv og frygte, så lever man jo ikke helt. Men det er altså lettere sagt end gjort.
Jeg ved at det sikkert er helt normalt, at man bliver mere sårbar som mor. Men i hvilken grad er det normalt. Er det noget jeg skal gøre noget ved?
Kærligst skytten