Svar: Maveproblemer - 1 mdr.
28. januar 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Maria
Tillykke med din lille pige.
Mange børn har lidt maveproblemer i begyndelsen og skal lige vende sig til at nedbryde mælken, det er således helt normalt. Når børn bliver ammet, så kan der nogle gange gå lang tid imellem deres afføringer uden at det betyder noget og det er normalt ikke noget man gør noget ved. Det er dog sådan at når man kun er få uger gammel, så skal man helst have afføring dagligt og hvis du oplever at din datter har flere dage imellem sine afføringer, græder og virker til at have ondt, så kan man godt overveje at give hende lidt laktulose, ligesom hvis hun havde forstoppelse. Der er dog også nogle andre ting du lige kan overveje først.
Når hun spiser hos dig, så skal du være opmærksom på at hun nu skal spise fra begge bryster, men at hun så vidt muligt spiser af et bryst af gangen. I begyndelsen er det f.eks. vigtigt at hun spiser lidt på hver side, så begge bryster stimuleres til mælkeproduktion, men nu er det meget vigtigt at du tilbyder hende det ene bryst, lader hende spise godt i bund der og så skifter hende. Efterfølgende kan hun så tilbydes modsatte bryst.
Grunden til dette er at mælken ændrer konsistens alt efter om det er den første del af mælken hun får eller om det er den mælk som ligger sidst i brystet. Den første del af mælken er meget vandholdig og den sidste del af mælken er mere fed. Hvis man skifter fra det ene til det andet bryst for hurtigt, så risikerer man at barnet får for meget af den vandholdige mælk og det giver uro i maven. Hvis din datter således nogle gange stopper med at spise og du fornemmer at der kan være mere mælk tilbage i brystet, så vil det være en god idé at du lægger hende til den samme side igen. Altså at du ammer fra en side, skifter hende, lader hende bøvse osv. og så tilbyder samme bryst en gang til - her kan du så f.eks lægge hende til i tvillinge stilling.
Netop det at bøvse har også noget at sige og her spiller det også ind, hvordan du ammer. Hun er jo nødt til at trække vejret imens hun spiser og derfor får hun også slugt noget luft. Den luft skal hun endten af med som en bøvs bagefter og kommer hun ikke det, så vil den passere igennem tarmsystemet og komme ud som en prut. Nogle børn er rigtigt gode til at bøvse og andre har sværere ved det. Da hun har svært ved at få luften igennem systemet, så prøv at hjælpe hende med at bøvse.
Når hun skal bøvse så er det vigtigt at hendes ryg er strakt og at armene/skuldrene er lidt løftet - jo mere lige hun holdes, jo lettere vil luften kunne finde vej op. Derfor er det vigtigt at hun, når I sidder med hende, endten kommer så højt op at hænge over skulderen at hendes arme ligger oppe på jeres skulder. Alternativt kan I sidde med hende foran jer på skødet, støtte hende ved at holde jeres hænder rundt om livet på hende/holde hænderne under hendes armhuler, så hun igen får ryggen strakt ud og armene løftet en lille smule.
Når I sidder med hende hen over skulderen, så lav også nogle små lette klap på ryggen af hende, ligesom for at hjælpe luften den rigtige vej. Gør det også til en vane at bære hende, hvor hun ligger med maven på jeres underarm og gør det generelt til en vane at hun skal ligge på maven når hun er vågen. At ligge på maven hen over ammepuden kan f.eks. hjælpe hende rigtig godt.
Mavemassage er rigtig fint og også at cykle med hendes ben. Det kan hjælpe at give hende et lunt bad, fordi hun slapper af i kroppen, når hun ligger i den varme vand og det kan også hjælpe at lave et lunt omslag og putte på hendes mave. Her kan du tænde ovnen på 90 grader, folde en stofble i ca 15 cm tykkelse, rulle den sammen som en roulade og lægge den på risten i ovnen i ca 15-20 minutter. Tag den ud og rul den rundt om livet på hende uden på hendes bodystocking og put hende så i dynen. Pas dog på med overophedning!
Læg hende også på puslebordet, sørg for at der er lunt og brug evt. føntørreren på hendes lille numse, det kan også nogle gange gøre at barnet slapper af og får lidt ro i maven.
Det vil også være en rigtig god idé at give hende en sut, netop det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og netop det at få hjælp til at få maden igennem systemet på denne måde uden at fylde ekstra mad på (som man jo gør, hvis man lægger til brystet) kan faktisk også ofte give barnet lidt ro i maven. Sutten skal naturligvis først bruges, når du er sikker på at hun har fået, hvad hun behøver af mælk:o) Det at få en sut ind imellem amningerne kan således være med til at give lidt ro.
Hvis hun tager rigtig godt på og spiser godt og du fornemmer at du har masser af mælk og at det er nedbrydningen af dette som giver hende mavekneb, så kan man også nogle gange give barnet en lille smule kogt vand og evt. med lidt sukker. Kogt vand skal tarmene ikke arbejde på samme måde med at nedbryde og sukker virker smertestillende. Man blander 1 tsk i 100ml kogt vand og giver meget få ml. mellem 5-20 ml vil være nok til hendes alder og det kan bruges, når hun f.eks. har spist og ikke har lyst til bryst eller andet og alligevel græder, trækker benene op under sig osv. og I gerne vil hjælpe hende til hurtig ro. Det er således ikke noget I skal give hende hele tiden og flere gange om dagen, men det kan bruges om aftenen, der, hvor hun presser og presser og er rigtigt ked af det.
Det kan også nogle gange være en god idé at du ser på hvad du indtager af mad og drikke. Hvis du drikker meget kaffe, cola, spiser meget krydret mad og kål, rå løg, chokolade og lignende, så vil din datter faktisk godt kunne reagere på dette via din mælk. Det betyder ikke at du skal gå på diæt, du må gerne spise lidt af det hele, men prøv at overveje om der er noget du spiser særlig meget af, som evt. er noget hun reagerer på og se så om der sker en ændring, hvis du prøver ikke at indtage det i nogle dage og se hvad der så sker, hvis du begynder igen...
Vær også opmærksom på at nogle børn reagere på d-vitamindråberne. Hvis I tænker at der kan være en sammenhæng mellem hendes indtag af dråber og hendes mavekneb, så kan I skifte til ACD-dråber som er opslæmmet i noget andet og derfor ikke giver sammen problem.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer videre, Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Det lyder som om I i øvrigt har det rigtig godt... :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske