Svar: Maveproblemer igen
23. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Karen
Rigtigt mange børn har problemer med deres mave, de har af forskellige årsager svært ved at nedbryde føden, de har meget luft, som generer, når det skalk passere igennem systemet. Det er ofte sådan at tarmsystemet modner stille og roligt i takt med at barnet bliver ældre, så på den måde hjælper tiden altså i den rigtige retning.
Når børn spiser ved brystet, så sluger de automatisk noget luft. De er jo nødt til at trække vejret samtidig med at de får mad og luften de får i maven skal de af med på en eller anden måde. Nogle børn er rigtigt dårlige til at bøvse og sådan er det, i stedet slår de så mange prutter, men det tager naturligt længere tid og kræver lidt mere at luften skal igennem hele systemet, end hvis den forholdsvis hurtigt kan komme som en bøvs. Det skal også lige nævnes at børn som spiser af flaske også ofte sluger meget luft.
I takt med at børn begynder at få mere rigtig mad, så bliver behøvet for at bøvse også ofte mindre og generelt i takt med at barnet bliver ældre, så er en bøvs efter amning ikke længere nødvendig.
Jeg synes umiddelbart ikke at skemaden skal startes op for at give mere ro i maven. Det kan godt være at det gør det, men det kan jo også virke modsat og det anbefales jo normalt at vente så længe man kan frem mod 6 måneder.
Du kan hjælpe din dreng på forskellig vis. Du kan f.eks. prøve at amme ham i forskellige stillinger og se om han så sluger mindre luft. At lægge ham til så han sidder lidt mere lodret op kan nogle gange hjælpe på det.
Du kan også give ham mavemassage, cykle lidt med hans ben, lægge ham på ryggen og bukke og strække hans ben op og ned, så du på den måde hjælper luften og evt. afføring på vej. Et varmt bad kan også hjælpe ham til at slappe af, et lunt klæde rundt om maven og måske lidt kogt vand vil hjælpe ham til at få lidt ro i maven. Det må dog ikke udgøre for stor en del af hans indtag, men det virker faktisk nogle gange. Man kan evt. komme lidt sukker i (1 tsk. sukker i 100ml kogt vand), da det virker smertestillende).
Det hjælper også ofte at ligge på maven. Da han endnu ikke er så gammel at han vender og drejer selv, så bør han naturligvis ikke sove på maven, men du kan godt forsøge at putte ham på maven og se om det hjælper ham til at finde ro og når han så sover, så vende ham rundt. Når han er vågen kan det være en god idé at lægge ham hen over ammepuden og hen over dine lår.
Da du ammer, så kan du også overveje om du spiser eller drikker noget som kan give ham ondt i maven. Rå løg, kål af forskellig slags - de ting som kan give dig selv luft i maven, kan også påvirke din dreng. Også kaffe, cola og store mængder te kan påvirke, chokolade og meget frugt og bær. Det betyder naturligvis ikke at du ikke må spise noget, men prøve at lægge mærke til om han græder mere og er mere urolig, når du har spist en bestemt fødevarer end andre gange. Så kan du eliminere ligenetop denne fødevarer fra din kost i en uges tid og så forsøge spise det igen og se om han atter reagerer.
Jeg tror således ikke at der er noget galt med din dreng, en garanti kan jeg dog ikke give dig, men det du fortæller er noget som mange forældre oplever. Jeg håber derfor at du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske