Svar: Maveproblemer igen

23. januar 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Karen

Rigtigt mange børn har problemer med deres mave, de har af forskellige årsager svært ved at nedbryde føden, de har meget luft, som generer, når det skalk passere igennem systemet. Det er ofte sådan at tarmsystemet modner stille og roligt i takt med at barnet bliver ældre, så på den måde hjælper tiden altså i den rigtige retning.

Når børn spiser ved brystet, så sluger de automatisk noget luft. De er jo nødt til at trække vejret samtidig med at de får mad og luften de får i maven skal de af med på en eller anden måde. Nogle børn er rigtigt dårlige til at bøvse og sådan er det, i stedet slår de så mange prutter, men det tager naturligt længere tid og kræver lidt mere at luften skal igennem hele systemet, end hvis den forholdsvis hurtigt kan komme som en bøvs. Det skal også lige nævnes at børn som spiser af flaske også ofte sluger meget luft.

I takt med at børn begynder at få mere rigtig mad, så bliver behøvet for at bøvse også ofte mindre og generelt i takt med at barnet bliver ældre, så er en bøvs efter amning ikke længere nødvendig.

Jeg synes umiddelbart ikke at skemaden skal startes op for at give mere ro i maven. Det kan godt være at det gør det, men det kan jo også virke modsat og det anbefales jo normalt at vente så længe man kan frem mod 6 måneder.

Du kan hjælpe din dreng på forskellig vis. Du kan f.eks. prøve at amme ham i forskellige stillinger og se om han så sluger mindre luft. At lægge ham til så han sidder lidt mere lodret op kan nogle gange hjælpe på det.

Du kan også give ham mavemassage, cykle lidt med hans ben, lægge ham på ryggen og bukke og strække hans ...

Annonce

... ben op og ned, så du på den måde hjælper luften og evt. afføring på vej. Et varmt bad kan også hjælpe ham til at slappe af, et lunt klæde rundt om maven og måske lidt kogt vand vil hjælpe ham til at få lidt ro i maven. Det må dog ikke udgøre for stor en del af hans indtag, men det virker faktisk nogle gange. Man kan evt. komme lidt sukker i (1 tsk. sukker i 100ml kogt vand), da det virker smertestillende).

Det hjælper også ofte at ligge på maven. Da han endnu ikke er så gammel at han vender og drejer selv, så bør han naturligvis ikke sove på maven, men du kan godt forsøge at putte ham på maven og se om det hjælper ham til at finde ro og når han så sover, så vende ham rundt. Når han er vågen kan det være en god idé at lægge ham hen over ammepuden og hen over dine lår.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Da du ammer, så kan du også overveje om du spiser eller drikker noget som kan give ham ondt i maven. Rå løg, kål af forskellig slags - de ting som kan give dig selv luft i maven, kan også påvirke din dreng. Også kaffe, cola og store mængder te kan påvirke, chokolade og meget frugt og bær. Det betyder naturligvis ikke at du ikke må spise noget, men prøve at lægge mærke til om han græder mere og er mere urolig, når du har spist en bestemt fødevarer end andre gange. Så kan du eliminere ligenetop denne fødevarer fra din kost i en uges tid og så forsøge spise det igen og se om han atter reagerer.

Jeg tror således ikke at der er noget galt med din dreng, en garanti kan jeg dog ikke give dig, men det du fortæller er noget som mange forældre oplever. Jeg håber derfor at du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt