Brev:
Søvn og mad igen - 2 mdr.
23. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Søvn og mad igen - 2 mdr.
Kære Helen
Tak for dit meget fine svar – jeg er ej heller bekymret for hans vægt – mere på hvordan jeg får nok mad i ham så vi kan få nogle rolige aftner og nætter. Da jeg skrev til dig havde han fulgt planen som beskrevet i 5 dage, de sidste to dage er det gået helt galt...
Han er vågnet op til dåd ved 23 tiden og først endelig lagt sig ved 02-03 tiden – og har spist 350/400 ml i perioden. Jeg prøver at lægge ham som vanligt efter et måltid, (hvilket normalt går supernemt) men han sover blot 15-25 minutter og får jo så bare en reel powernap, der resulterer i et lysvågent barn der både kan og vil smile og pludre – død frustrerende. Jeg vil nu fra i aften prøve at holde denne vågenperiode med powernaps i tiden 17-23. Førhen, som jeg skrev til dig så kom han jo i seng ved 20 tiden
1: Mit spørgsmål går på hvor længe det her roderi skal vare ved... Det ender jo ofte i en masse vrøvl, sådan en forspist dreng har det jo ikke altid lige godt. Dertil kommer at han jo ellers i løbet af dagen har 4 vågentider på mellem 1½-2 timer, så han jo faktisk er ret meget vågen, og derfor også ender med at blive alt for træt ud på aftenen/natten.
2: Skal jeg, så længe han spiser om aftenen, begrænse hans vågentid om dagen? Synes jo det lyder helt absurd, da han jo på et eller andet tidspunkt MÅ indse hvordan en almindelig hverdag ser ud. Måltiderne om dagen som tidligere skrevet går ikke super godt. Han kan efter både 2 og 4 timers søvn nøjes med blot 50 ml – og så vil han ikke mere. Ikke før lige han er ved at falde i søvn så tager han måske 30-50 mere. Læste andet steds at man skal være striks med at tilbyde mad, og ellers vente til næste måltid for at lære ham hvordan tingene hænger sammen?
3:Er det sådan? For lige nu propper vi godt nok flasken i munden af ham blot han siger det mindste piv... bare for at få mad i ham. Hvilket jo også er meget træls, både for ham og jeg.
Jeg læser det du skriver, og vil ikke presse mad i ham mere, men giv mig gerne et bud på hvornår en rytme kan forventes at være etableret. Altså med et barn der sover ved 19-20 tiden – selvfølgelig vil han vågne og spise i løbet af natten – men ikke de der lange seje træk på 4-6 timer.
Hilsen Karen