Søvn og mad igen - 2 mdr.

23. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Søvn og mad igen - 2 mdr.

Kære Helen

Tak for dit meget fine svar – jeg er ej heller bekymret for hans vægt – mere på hvordan jeg får nok mad i ham så vi kan få nogle rolige aftner og nætter. Da jeg skrev til dig havde han fulgt planen som beskrevet i 5 dage, de sidste to dage er det gået helt galt...

Han er vågnet op til dåd ved 23 tiden og først endelig lagt sig ved 02-03 tiden – og har spist 350/400 ml i perioden. Jeg prøver at lægge ham som vanligt efter et måltid, (hvilket normalt går supernemt) men han sover blot 15-25 minutter og får jo så bare en reel powernap, der resulterer i et lysvågent barn der både kan og vil smile og pludre – død frustrerende. Jeg vil nu fra i aften prøve at holde denne vågenperiode med powernaps i tiden 17-23. Førhen, som jeg skrev til dig så kom han jo i seng ved 20 tiden

1: Mit spørgsmål går på hvor længe det her roderi skal vare ved... Det ender jo ofte i en masse vrøvl, sådan en forspist dreng har det jo ikke altid lige godt. Dertil kommer at han jo ellers i løbet af dagen har 4 vågentider på mellem 1½-2 timer, så han jo faktisk er ret meget vågen, og derfor også ...

Annonce

... ender med at blive alt for træt ud på aftenen/natten.

2: Skal jeg, så længe han spiser om aftenen, begrænse hans vågentid om dagen? Synes jo det lyder helt absurd, da han jo på et eller andet tidspunkt MÅ indse hvordan en almindelig hverdag ser ud. Måltiderne om dagen som tidligere skrevet går ikke super godt. Han kan efter både 2 og 4 timers søvn nøjes med blot 50 ml – og så vil han ikke mere. Ikke før lige han er ved at falde i søvn så tager han måske 30-50 mere. Læste andet steds at man skal være striks med at tilbyde mad, og ellers vente til næste måltid for at lære ham hvordan tingene hænger sammen?

3:Er det sådan? For lige nu propper vi godt nok flasken i munden af ham blot han siger det mindste piv... bare for at få mad i ham. Hvilket jo også er meget træls, både for ham og jeg.

Jeg læser det du skriver, og vil ikke presse mad i ham mere, men giv mig gerne et bud på hvornår en rytme kan forventes at være etableret. Altså med et barn der sover ved 19-20 tiden – selvfølgelig vil han vågne og spise i løbet af natten – men ikke de der lange seje træk på 4-6 timer.

Hilsen Karen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder