Maveproblemer igen

23. januar 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Maveproblemer igen

Kære Helen

Så lader den til at være gal med vores lille søns mave igen.

De første par måneder efter han var født (født den 30. august 2007), havde han meget ondt i maven og græd meget. Det virkede især til, at han havde svært ved at få luft i maven til at passere gennem tarmsystemet uden at det gjorde ondt. Det var især om aftenen og natten, at han lå og pressede og pressede og havde ondt.

Omkring 2½ måneders alderen gik det dog væsentligt bedre og han begyndte at sove fint om natten og holdt op med at græde.

Men nu efter at have været syg med falsk strubehoste begyndte han at få ondt i maven igen. Om natten bliver han vækket af sine egne prutter, græder og har tydeligvis ondt. Han er også begyndt at presse en del igen.

Efter 10 dage uden afføring gik jeg til lægen med ham og fik nogle stikpiller med glycerin til at sætte gang i systemet, samt et råd om give ham fortyndet appelsinjuice på tom mave, som skulle sætte gang i systemet.

Glycerin-stikpillerne virkede og han fik ret hurtigt afføring igen. Det er nu ved at være en uge siden, og han har i den uge haft afføring flere gange.

Problemet er så, at han fortsat ligger og presser om natten og bliver vækket af sine egne prutter og græder. Jeg er derfor oppe med ...

Annonce

... ham ca. en gang hver time til halvanden.

Min bekymring er, om der er noget i vejen med hans mave og tarmsystem? Eller tror du, at det blot fortsat er eftervirkninger af hans sygdom?

Han får fortsat ikke andet end modermælk - tror du det ville hjælpe at give hans mave- og tarmsystem mere fast føde, eller risikerer jeg blot at gøre det værre?

Alt natteroderiet betyder også at vi endnu ikke har en fast rytme for vores dage. Det er således fortsat temmeligt tilfældigt, hvornår han spiser og sover. Skal jeg være bekymret over det - eller kan vi blot begynde at arbejde på det, når maven (forhåbentligt) får det bedre?

Det er også svært at lægge ham til at sove om aftenen. Ofte har han ondt og det synes at blive værre når han bliver lagt på ryggen. Så når jeg (endelig) har fået ham til at sove ved at bære rundt på ham, begynder at ham vride sig og græde i søvne, så snart jeg lægger ham i sengen og kort efter vågner han igen. Man hører så mange steder, at det er nu, at han skal lære at falde i søvn selv, men det har vi altså ikke det store held med....

Så alt i alt en masse bekymringer og vil derfor gerne høre, om du tror at jeg blot skal vente på, at det går over af sig selv, eller om der er noget i vejen?

Venlig hilsen
Karen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder