Brev:
Maveproblemer igen
23. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Maveproblemer igen
Kære Helen
Så lader den til at være gal med vores lille søns mave igen.
De første par måneder efter han var født (født den 30. august 2007), havde han meget ondt i maven og græd meget. Det virkede især til, at han havde svært ved at få luft i maven til at passere gennem tarmsystemet uden at det gjorde ondt. Det var især om aftenen og natten, at han lå og pressede og pressede og havde ondt.
Omkring 2½ måneders alderen gik det dog væsentligt bedre og han begyndte at sove fint om natten og holdt op med at græde.
Men nu efter at have været syg med falsk strubehoste begyndte han at få ondt i maven igen. Om natten bliver han vækket af sine egne prutter, græder og har tydeligvis ondt. Han er også begyndt at presse en del igen.
Efter 10 dage uden afføring gik jeg til lægen med ham og fik nogle stikpiller med glycerin til at sætte gang i systemet, samt et råd om give ham fortyndet appelsinjuice på tom mave, som skulle sætte gang i systemet.
Glycerin-stikpillerne virkede og han fik ret hurtigt afføring igen. Det er nu ved at være en uge siden, og han har i den uge haft afføring flere gange.
Problemet er så, at han fortsat ligger og presser om natten og bliver vækket af sine egne prutter og græder. Jeg er derfor oppe med ham ca. en gang hver time til halvanden.
Min bekymring er, om der er noget i vejen med hans mave og tarmsystem? Eller tror du, at det blot fortsat er eftervirkninger af hans sygdom?
Han får fortsat ikke andet end modermælk - tror du det ville hjælpe at give hans mave- og tarmsystem mere fast føde, eller risikerer jeg blot at gøre det værre?
Alt natteroderiet betyder også at vi endnu ikke har en fast rytme for vores dage. Det er således fortsat temmeligt tilfældigt, hvornår han spiser og sover. Skal jeg være bekymret over det - eller kan vi blot begynde at arbejde på det, når maven (forhåbentligt) får det bedre?
Det er også svært at lægge ham til at sove om aftenen. Ofte har han ondt og det synes at blive værre når han bliver lagt på ryggen. Så når jeg (endelig) har fået ham til at sove ved at bære rundt på ham, begynder at ham vride sig og græde i søvne, så snart jeg lægger ham i sengen og kort efter vågner han igen. Man hører så mange steder, at det er nu, at han skal lære at falde i søvn selv, men det har vi altså ikke det store held med....
Så alt i alt en masse bekymringer og vil derfor gerne høre, om du tror at jeg blot skal vente på, at det går over af sig selv, eller om der er noget i vejen?
Venlig hilsen
Karen