Svar: Mad, søvn og sygdom

21. januar 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Pernille

Tak for dit brev, pæne ord og velkommen til:o)

Katrine har jo en alder nu hvor der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt - hun er i separationsfasen og det ses både i løbet af dagen, når hun skal spise, men også når hun skal sove.

I forhold til maden og det at lukke munden, så begynder de fleste børn i 8-10 måneders alderen ofte at lukke munden for skeen. Katrine er ved at blive så bevidst, at hun godt ved at hun, ved at knibe munden sammen kan få den fulde opmærksomhed fra jer. Det at børn lukker munden for skeen, sætter automatisk gang i forældrene - vi ved jo, hvor vigtigt det er at barnet spiser. Det er jo også derfor du bliver så dybt frustreret, når hun ikke vil...

I alle andre situationer kan I 'tvinge' hende. Hvis hun ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan I 'tvinge' hende til at få den på, hvis hun ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - I er stærkere end hende og kan 'tvinge' hende til det, mod hendes vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer I til kort. I kan hoppe og danse og spille fransk klovn, men I kan simpelthen ikke 'tvinge' hende til at åbne munden og slet ikke til at synke maden. På det punkt, har hun mulighed for at sætte sin egen vilje igennem og det gør hun tilsyneladende. Hun fornemmer altså godt at hun ved at lukke munden, gør noget ved jer.

Katrine kan tydeligt mærke at du har det skidt med at hun ikke spiser... Nogle forældre begynder at lave anden mad og sørge for specielle retter, andre lokker med belønning, med legetøj, forsøger at aflede, forsøger at presse skeen ind i munden osv. Begge forældre diskuterer hen over bordet, hen over barnet, hvad taktikken nu skal være osv. Det hele naturligvis af bekymring for at barnet ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv.

Og det er ganske forståeligt, for som forældre så ved vi jo at det er vigtigt at børn spiser, at det er vigtigt at de vokser og tager på og et eller andet sted er det jo også relevant nok, da børn nødigt skulle få en spisevægring som ender med at kræve indlæggelse.... Det er dog sjældent nødvendigt:o)

Men det bedste I kan gøre er faktisk at forsøge at give hende mad, som hun selv kan sidde med og så give hende madro. Forsøge at slappe af og fjerne fokus fra hvor meget og hvordan hun spiser, simpelthen lade hende prøve sig lidt frem. Ske kan hun ikke spise med endnu, men fingrene går fint og en gaffel kan også forsøges.

At hun er igang med større selvstændighed og således måske lukker munden er nemlig ikke ensbetydende med at hun slet ikke vil spise, men er et udtryk for at hun vil selv. Og det er her, at du skal prøve at møde hende.

Nogle gange vil en ske i modsatte hånd være en god idé, andre gange må man simpelthen springe skemaden over et par dage. Nogle gange må man forsøge at tilbyde noget nyt, som hun ikke har fået før. Når jeg ser jeres dagsplan, så får jeg fornemmelsen af at der er hendes og der er jeres mad. og jeg tænker at det da er enormt frustrerende at stå og lave speciel mad til Katrine og så skulle smide det ud bagefter. Så lad være med det.

Giv hende i stedet meget mere af jeres mad, giv hende hjemmebagte boller med smør, lav pandekager, prøv med et hårdkogt æg, lav mos af avokado, ærter eller lignende, lad hende gnave på skorpen af en pizza. Hun må jo få næsten alt hvad I spiser og lige nu drejer det sig om at det atter skal være spændende at smage, dejligt og hyggeligt at spise.

Du skriver at I har forsøgt med ris, pasta osv. med at hun får det galt i halsen. Det er sandsynligvis fordi du prøver at blende det og så ved hun ikke om hun skal synke det eller tygge det. Prøv derfor at adskille tingene. Giv hende mad som er i ...

Annonce

... stykker og som hun kan spise med fingrene og med en gaffel og lad det som kommer på en ske, være mad som bare skal synkes. HUn skal kunne se forskel allerede inden det kommer i munden.

Prøv derfor at give hende hele eller halve (alt efter hvor store de er) godt kogte pastaskruer. De skal være meget kogte og ikke bare al dente. Men lad hende selv prøve at tage dem op, putte dem i munden osv. Hvis hun kan spise bondebrødhapsere, så kan hun også spise anden mad i stykker og så må I supplere med mos af en ske ved siden af.

Sammen med ris, skal I give hende sovs, så det smører lidt og ikke sætter sig fast i halsen, giv hende også vand undervejs. Med hensyn til kød, så giv hende meget gerne små stykker af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), giv hende små stykker pølse, kylling osv. Hakket kød er lettest for hende at tygge sig igennem og hun må godt få fornemmelsen af at skulle tygge maden.

Mange børn vil i Katrines alder have behov for amning inden midnat og amning igen tidlig morgen kl. 06 - men at forlange 6 timers nattesøvn uden amning, synes jeg ikke er for meget... Det er vigtigt for jer alle at sove nogle sammenhængende timer om natten.

Netop på grund af separationsfasen, så har hun svært ved at sove, hun har en naturlig motorisk uro, har brug for hjælp til at skifte stilling, blive lagt rigtigt og komme videre i søvnen. Det er således fint, hvis du eller far om natten kan hjælpe hende med dette uden brystet, så hun mellem midnat og 06 så vidt muligt ikke ammes, men lærer at sove.

En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder kunne se således ud (og jeg ved godt at hun først bliver 8 måneder på lørdag, men så har I jo lidt uger at løbe på...:o)):

Tidlig morgen 06: Amning

Morgenmad 7.30-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frugtmos eller frisk frugt, vand af kop

Puttes til formiddagslur ca kl 10, sover måske en lille times tid.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, hjemmelavet eller købt på glas, ved siden af rester fra aftensmaden, det kan være kogte pastaskruer, indmaden af en frikadelle. Hvis I har fået lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry eller lignende og der er en ret tilbage så giv hende det. Giv hende også små stykker bondebrød med smørbart pålæg, som nu. Hun skal altså både have mad i stykker og mad som er moset, så hun bliver fyldt godt op samtidig med at hun får stimuleret sin lyst til at spise selv. Vand af kop

Puttes til middagslur evt med amning - det afhænger af hvordan hun er. Det kan være en fordel at amme ekstra her, for at hun ikke søger brystet om natten... Puttes 13.30-14, sover et par timer

Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med lidt frugtmos eller lidt yoghurt som nu med frugtmos, banan, rugbrødsdrys eller lignende på, igen ½ bolle at gnaske lidt i. Vand af kop

Aften 18: Spiser sammen med jer og princippet er som til frokost. Mere og mere familiemad og igen både mos og mad i stykker. Mos kan være jeres mad som I moser i en konsistens hun kan kapere - hun må få næsten alt, mos kan også være en kartoffel der moses med sovs og gives med en gaffel og ved siden af kan hun så spise små stykker frikadelle, grøntsager i stykker osv.

Til dessert kan I give lidt frugtmos, nogle forældre vælger også at indføre et ekstra grødmåltid inden natten for at være sikre på at barnet ikke er sultent...

Puttes til natten med amning 19.30-20

Sen aften 23-24: Evt. amning

Nat 24-05: Så vidt muligt ikke noget mælk

Som du kan se så giver denne plan mulighed for at du ammer 4 gange dagligt og også tilbyder mad til alle måltider + mellemmåltider.

Jeg håber at du hermed er hjulpet videre. Fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig