Brev:
Vægt og højde stagneret og Kryptorkisme
21. januar 2008
Alder:
15 mdr.
Vægt og højde stagneret og Kryptorkisme
Hej Helen
Vi har netop været til 15 mdrs vaccination med vores tvillinger. De er nu 15 mdr gamle og trives rigtig godt. De går begge to, snakker rigtig meget og er bare så søde og sjove at være sammen med. De spiser sundt og meget og er igang det meste af dagen - både hos deres dagplejer og når vi er hjemme. De er nemme at få til at sove om aftenen (kommer i seng kl. 19) og sover stort set hele natten uden at vågne indtil 3-4 tiden om morgenen hvor de kommer ind til os og sover videre i vores seng indtil vi står op kl. 5.30.
Men nu har vi været ved lægen til vaccination hvor også deres højde/vægt skulle kontrolleres da de ikke havde taget så meget på ved 12 mdrs undersøgelsen. Nu 3 måneder senere har vores dreng slet ikke taget på (han vejer 9.6 kg) og vores pige havde taget 600 g på (hun vejer nu også 9.6 kg). De er begge 74 cm lange - og der er ikke sket nogen ændringer i deres højde siden 12 måneders undersøgelsen heller. Da de blev født var de 50/3026 hhv. 48/2050.
Vi er blevet indkaldt til en kontrol igen om 1,5 måneder.
Vi kan ikke rigtig forstå at de ikke tager på med alt det de spiser i løbet af den dag, men de er jo også igang med noget hele tiden. De har ikke været syge eller noget de sidste 2 mdrs tid. Før jul havde vores datter mellemørebetændelse men udover det har de ikke fejlet noget - men været sunde og raske siden de blev født. Vi har ikke indtryk af at de mangler noget ellers da de som sagt er glade og trives. Er det normalt at vægt og højde stagnerer i denne alder?
Ved 12 mdr undersøgelsen blev det konstateret at vores drengs ene testikel ikke var faldet ned i pungen og dette blev også checket igen idag og den var der stadig ikke. Så nu bliver vi henvist til en urolog. Kan du forklare forløbet omkring dette som jeg har forstået hedder "kryptorkisme". Skal man opereres for det?
Hilsen Elin