Mad, søvn og sygdom

21. januar 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Mad, søvn og sygdom

Hej Helen!

Sikke en dejlig brevkasse du har. Jeg har læst lidt forskellige svar og kan godt se, at du måske har svaret på det andet steds - men jeg "tillader" mig alligevel og beskrive min egen situation.

Katrine min datter giver mig af og til mange bekymringer og spekulationer. Frustrationer og nogle gange bliver jeg endda sur ... håber, du med dine svar, kan hjælpe mig lidt videre.

Har i en uges tid forsøgt at føre lidt logbog over måltider og søvnperioder. Vi er oppe og amme 2 gange i løbet af natten, selvom jeg forsøger med diverse grød osv. inden sengetid.

Typisk ser en dag sådan ud.

Op ved 7 tiden
Derefter morgenmad - købe havregrød, skal ha prøvet hjemmelavet
Ud at putte ved 9/9.30 tiden
Sover alt fra 45 min til 2½ time?!? Det er meget forskelligt
Frokost - typisk øllebrød m/revet æble i, samt bondebrødshapser med leverpostej eller smørost.
Leger og hygger - hun kan være vågen alt fra 2 - 3½ time fra hun står op, til hun bliver puttet igen
Ud at sove (mellem 13 og 14.30 tiden)
Sover alt fra 45 min til 3 timer ?!? Det er meget forskelligt
Lidt youghurt m/moset banan eller revet æble i
Aftensmad mellem kl. 17.30 og 18 - kartoffelmos med broccoli/blomkål og gulerod i.

Vi er ikke så gode til at huske og få kød i. Nogle gange får hun også lidt af det, vi får, men synes det er svært at mose pasta og ris nok til at hun ikke lave bræk bevægelser af det. Har du nogle råd til det??

I bad
Lidt grød omkring kl. 19.30
Godnat historie
Ammet
Godnat ved ca. 20 tiden.

Så kan hun vågne igen mellem midnat og 1, er lys vågen og stiller sig ikke tilfreds med at få sutten. Ammes og puttes - sover til ca. kl. 4, hvorefter hun ...

Annonce

... ammes og puttes igen.

Jeg har prøvet, at hun sagtens kan sove igennem, når vi sover i samme seng, og det er fordi jeg hører, når hun begynder at rumstere - så giver jeg hende sutten og hun sover videre. Jeg hører hende bare ikke, når hun sover på hendes eget værelse.

Er det ikke for meget at "forlange" mad 2 gange om natten??

Nu er det sådan, at Katrine er forkølet og hoster. Hun spiser ufatteligt lidt, og det har jeg svært ved at acceptere. Jeg kan mærke jeg bliver frustreret, når hun efter få mundfulde lukker munde og sidder og "piber". Hun er meget bevidst om ikke at brokke sig med åben mund, for tænk sig, hvis der sneg sig en mundfuld ind.

Er det rigtigt jeg bare skal acceptere at hun kun spiser 5 - 7 skefulde grød??

Skal jeg putte flere måltider ind?? Nogle gange, når hun står op af hendes eftermiddagslur allerede kl. 14.15 synes jeg der er frygteligt lang tid til kl. 20, hvor hun puttes - men hun holder ud.

Nogle gange spiser hun alt hendes yoghurt, det virker somom hun virkelig er sulten, men synes det er forkert at give hende et alt for stort måltid omkring kl. 16/16.30, når man kort tid efter skal have aftensmad! Hvad er dine tanker om dette?

De sidste 2 aftner er hun om aftenen vågnet efter kun 1½ time - græder meget og vil ikke rigtig noget ... jeg har fået hende til ro ved at amme hende, og været tæt på at få hende til at sove på min skulder ... er spændt på at se, om det fortsætter i aften.

Hun virker til at være en glad og tilfreds pige. Hun møffer sig frem, vil rigtig gerne stå op og gå rundt, når vi holder hende i hænderne.

Med venlig hilsen
Pernille

PS Katrine bliver 8 måneder på lørdag :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder