Svar: Lidt skemad, søvn og pasning
16. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Jannie
Ja sikke en masse spørgsmål denne gang:o) Jeg starter lige fra en ende af...
Det er rigtig godt at Mia nu spiser både grød og mos og jeg ser ingen problemer i at du venter lidt med at introducere kød og fisk. Hun prøver jo faktisk at tygge, når du giver hende små bidder og det er rigtig godt. Mange børn kan nemlig ikke finde ud af, hvad de skal med maden, hvis den er for grov, men hvis det er i stykker så går det bedre. Derfor er det fint at det hun får med ske, bare er noget der skal synkes og det hun så får som små stykker, er noget hun skal tygge. Det gør det lettere for hende at finde ud af.
Det lyder fint med frugtmosen, det lyder ikke af for meget. Hvor meget hun må få afhænger af, hvordan hun er. Hvis hun har brug for det, for at holde maven igang, så er det fint at give hende det og kan her have behov for lidt ekstra, men hvis hun ikke har problemer med maven, så vil det normalt være sådan at frugtmos serveres som en topping på grød i hendes alder. Da hun får grød 2 gange dagligt, så vil det således være fint med topping på grøden ca 2 gange dagligt. Nogle børn får også frugtmosen efter et grøntsagsmåltid, men her plejer de at være lidt ældre.
Det er en god idé at du varierer hendes grød, så hun den ene dag risgrød, næste dag havregrød osv. Øllebrøden er også god at lære hende smagen af, så hun kender rugbrødssmagen, når I når dertil. Omkring 7 måneders alderen vil de fleste børn have behov for ca 4 måltider skemad og her vil det være hensigtsmæssigt at du giver hende 2 måltider grød og 2 måltider grøntsagsmos. Grøden kan du så variere, så hun f.eks. om morgenen får havregrød og om eftermiddagen får flerkornsgrød.
Det er en rigtig god idé at starte dagen med grød, når du fornemmer at din amning ellers mætter hende for meget. Og det er dejligt at far her kan komme lidt på banen også - de hygger sig sikker med det.
Det er helt passende med 5 amninger i døgnet og du skal ikke sætte det yderligere ned på nuværende tidspunkt. Du skal regne med ca 4 amninger når hun er mellem 7-8 måneder og ca 3 amninger mellem 8-9 måneder. Først omkring 10 måneders alderen nedsættes til ca 2 og her vil hun også kunne få lidt tykmælk eller lignende om eftermiddagen og vil således få sit mælkebehov dækket på anden vis.
Det kan sagtens være tanden som har drillet og ændret lidt på hendes søvn. Nogle gange vil man se et mønster ved tandfrembrud, men andre gange har det intet at sige. Det kan være meget forskelligt fra tand til tand, men også fra barn til barn.
Da Mia er så god til at spise og tager så fint imod mad, så synes jeg I skal sige ja tak til at mormor passer hende et par timer, så I forældre kan komme ud og lave noget andet. Det vil naturligvis være mere jeres behov end Mias, men det er jo reelt nok at føle at man har behov for også at være et par en gang imellem og mormor vil jo tage sig af hende på bedste vis. Jeg tænker at det også drejer sig om nogle timer, det er ligefør i næsten kan nå at være væk imens hun sover middagslur...
Så prøv om I kan lave en aftale om at mormor kommer hjem til jer og at I hygger lidt sammen inden, hun lige vender sig til mormor, for lov at se hende lidt an og når det ser ud til at virke, så siger I farvel og går. Så kan mormor give hende mad og putte hende, køre en tur med hende i barnevognen og så er mormor der når hun atter vågner op. I kommer så hurtigt hjem derefter og det vil glæde Mia.
Hun kan ikke på den måde herdes og lære at blive passet, sådan fungerer det desværre ikke helt. Hun har brug for at føle sig helt tryg, for at turde udforske verden på egen hånd og derfor skal I selvfølgelig møde hende og være der for hende, når hun har brug for at se folk an og ikke bare placere hende i favnen på en anden... Men det kommer stille og roligt hen af vejen.
Der er ingen problemer i at du går hjemme med Mia til hun er et år eller mere. Det vil være dejligt for jer begge og hun vil ikke mangle stimulation. Som du selv skriver, så er der jo masser af mulighed for at gå til noget sammen - babysvømning, mødregruppe, mor-barn-gymnastik, sågar babybio (men det er nok mest for mors skyld:o)) . Der er også legestuer og i nogle kommuner har sundhedsplejerskerne en cafe, et åbent hus, hvor man kan mødes med sundhedsplejersken og andre mødre og snakke om løst og fast, få gode råd om børn osv.
Mia vil have glæde af at se andre børn og være sammen med andre børn og andre mennesker, men hun vil ikke lege med de andre, - de leger ved siden af hinanden i den alder. Først omkring 2 års alderen begynder børn at lege mere rollelege og har her brug for andre muligheder for at udvikle deres leg, men de kan sagtens være hjemme.
Jeg synes det er fantastisk, hvis man har mulighed for at være hjemme og være sammen med sit barn og det skal I bestemt udnytte, hvis du har lyst til det:o)
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske