Lidt skemad, søvn og pasning

16. januar 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Lidt skemad, søvn og pasning

Hej Helen

Så er der dukket nye spørgsmål op - igen. Sådan er det nok at være førstegangsmor :-)

Det er nu endelig lykkes mig at få Mia på 6 1/2 mdr. til at spise mos - det blev ved hjælp af Nestles risgrød og frugtmos. Hun spiser nu gladeligt en ret lind mos lavet på mme af en mellemstor kartoffel og en stor blomkålsbuket (samme konsistens som grød, siet gennem en alm. husholdningssi). Risgrøden behøver hun ikke længere, MEN der skal stadig være frugtmos på mosen.

Jeg synes dog, at det er et herligt fremskridt, og jeg er glad for, at hun nu får 1 "rent" grøntsagsmåltid og 2 grødmåltider. Jeg har dog lige et par spørgsmål i den forbindelse.

- Får hun for meget frugtmos, når hun får 5-6 isterninger af det om dagen - hvor meget må hun få af det? Hun får mange forskellige slags.

- Hvor langsomt skal man starte på de mere fiberrige grødtyper? Mia får nu flerkornsgrød eller øllebrød til morgenmad og får stadig risgrød til aftensmad. Hendes mave fungerer fint, og hun har afføring hver dag.

- Hun får morgenmad af far omkring kl. 6.45 INDEN amning, ellers er min erfaring, at hun ikke vil have grød, fordi hun kan blive mæt på min mælk om morgenen stadigvæk. Hun får så kun 1/2-3/4 dl og jeg ammer så bagefter. Er det en ok fremgangsmåde?

- Jeg har prøvet med lidt kogt kødbolle i hendes mos, men det fik hun brækfornemmelser af. Skal jeg afvente lidt med kødet, når hun tydeligvis IKKE er til mad med klumper? Jeg prøvede at få det gennem sien også, men det duede ikke. Hun får lidt smørsauce eller bearnaisesauce i hendes mos.

Jeg ammer stadig i gennemsnit ca. 5 gange i døgnet. Efter morgenmad, efter middagsmad, eftermiddag, lige inden sengetid og så igen kl. 22.30. Skal jeg til at have skåret ned på amningerne?

Om eftermiddagen har jeg indimellem ladet hende sidde selv med lidt frugt, en skorpe eller agurk, men hun fatter ikke helt konceptet. Hvis jeg derimod hjælper og deler det i små stykker med at putte det i munden, spiser hun gladeligt. Og hun er begyndt at tygge lidt også, måske fordi den første tand er brudt frem.

Netop tanden er kilden til det næste spørgsmål. Jeg synes nemlig, at hendes søvnmønster i halvanden uges tid op til, tandens frembrud var noget forandret. Hun sov måske 8-9 timer om natten, vågnede meget tidligere end normalt - allerede kl. 5-5.30 og ...

Annonce

... powernappede hele dagen igennem. Nu hvor tanden er brudt frem - og jeg er begyndt at amme kl. 22.30 om aftenen igen - sover hun 10-11 timer om natten igen, og 2 lure på i alt 3-4 timer og så en gang imellem en sen powernap. Det og så lidt pylren er det eneste, der har været i forbindelse med frembruddet, så det er da bestemt også til at komme over.

- Har det mon så været tanden, og kan jeg forvente det til den næste tand også?

Pasning er så til gengæld det, der virkelig sidder i mit baghoved i øjeblikket. Mia er enormt glad for sin mor og far og er ikke spor vild med fremmede, ikke engang mormor og morfar, som hun ser et par gange i ugen. Hun bliver ked af det med det samme, hun kommer over til andre. Og det er jo smadder synd for hende.

Hun er ikke rigtig blevet passet endnu, netop fordi hun kun føler sig tryg ved os. Min mand og jeg vil nu gerne en tur ud for os selv, vi har snakket om at tage til brunch en søndag formiddag. Mormor har sagt ja til at passe hende - også til at det skal foregå hjemme hos os, men hvordan gør vi det lige bedst uden Mia bliver alt for ulykkelig? Hun skal vel også lære inden hun skal passes for alvor, at mor kommer og går eller hvad?

Jeg tænker også på pasning på lidt længere sigt. Min barsel er slut til maj, og det er jo så meningen, at Mia skal passes i enten vuggestue eller dagpleje. Men der er STOR mangel på pladser i vores by, der er 7 dagplejemødre, der har sagt op - og vuggestuen er ikke etableret endnu, og vi ved ikke, hvornår den starter op.

Da jeg ikke har noget arbejde, jeg skal tilbage til, så går jeg derfor med tanken om at passe hende hjemme med tilskud fra kommunen, indtil jeg får den plads, jeg ønsker. Og helt ærligt, så vil jeg også gerne, at hun er 1 år inden hun skal passes for alvor (Vi har i øvrigt hørt om flere forældre, som skulle køre 25 km for at få deres barn passet - det kan jeg ganske enkelt ikke, da jeg ikke har nogen bil til rådighed)

- Men vil Mia komme til at mangle noget rent socialt men også mht. stimulering, hvis hun bliver passet af mig? Jeg tænker, at jeg måske ville tage hende med i legestue, til noget babysvømning, måske lidt mor/barn gymnastik mm.

- Er det "for sent", at hun er over 1 år inden hun kommer ud og bliver passet?

Jeg glæder mig til at høre dine tanker!

Med venlig hilsen
Jannie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder