Spørgsmål ang. min søns sovevaner

16. januar 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Spørgsmål ang. min søns sovevaner

Hej Helen

Jeg skriver, fordi jeg har lidt spørgsmål ang. min søns sovevaner.

Christoffer har endnu ikke nogen faste sovetider. Hvilket jeg heller ikke ved om man kan hjælpe ham på vej med at få i den her alder (17 uger)?

Om dagen bliver han ofte pylret, gnider sig i øjnene efter en time og sover så gerne efter 1,5 time. Han skal næsten altid gåes rundt med (eller vugges i armene) før han falder i søvn (nogen sjælden gang falder han i søvn når han får flaske). I blandt kan jeg gå rundt i næsten en halv time med ham på armen, hvilket begynder at kunne mærkes i min ryg. Hvis jeg ligger ham fra mig bliver han meget ked af det. Er der andre metoder?

Barnevognen og bæresele fungere fint og dem anvender vi flittigt, men disse kan jo ikke rigtig anvendes sent aften og nat.

Vi har tidligere svøbt ham, men det fungere ikke længere. Han bliver bare sur og vikler sig ud så snart vi ligger ham.

Jeg har holdt lidt styr på hvor meget han sover per døgn, og det er næsten altid 12,5 time. Er det ikke helt okay? Eller har han brug for mere søvn.

Alle dage ser meget forskellige ud. Han vågner gerne om morgen mellem 7.30 og 10 og sover gerne om aftenen mellem kl 21 og 24.

Et døgn kan se således ud:

Kl. 9 – Vågner og får flaske MME, spiser ...

Annonce

... 180ml.
Kl. 10-10.30 – Sover 1 time
Kl. 11.30 – Vil ikke spise eller spiser meget lidt i denne omgang. Glad og leger.
Kl. 13 – Sover 1 time
Kl. 14 – MME, 190 ml.
Kl. 15.30 – Sover tre kvarter
Kl. 16.15 - Vil ikke spise eller spiser meget lidt i denne omgang. Glad og leger.
Kl. 17.40 – Powernap på ca. 20 min.
Kl. 18 – MME, 200 ml.
Kl. 19.30 – Sover 1 time
Kl. 21 – Begynder vores rutiner for natten (Bad, Pyjamas, læser en bog , synger, vitaminer og en sidste flakse 200 ml.)
Kl. 22.30 – Sover
Kl. 2 – Får MME 200 ml og er vågen i 1,5 time – hvor jeg fra og til forsøger at lulle ham i søvn, men hver gang jeg ligger ham fra mig vågner han, smiler og arme og ben spraller.
Kl. 3.30 – Sover
Kl. 6.30 – MME 140 ml.
Kl. 6.50 – Sover
Kl. 8.50 – Spiser igen kl. 9.15 MME 100ml.

Jeg skulle meget gerne ville undgå er denne lange vågentid om natten. Vi snakker ikke til ham om natten, skifter ham ikke, hvis han kun har tisset og holder det helt mørkt. Er der noget vi kan ændre på i løbet af dagen? Eller er dette bare en periode vi skal igennem?

Vi holdte helt med amningen da Christoffer var ca. 3 måneder, han ville ikke have bryste mere – og han får kun flaske nu. Han spiser rigtig godt gerne mellem 1000 og 1100 ml. på et døgn.

Men venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder