Brev:
Spørgsmål ang. min søns sovevaner
16. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Spørgsmål ang. min søns sovevaner
Hej Helen
Jeg skriver, fordi jeg har lidt spørgsmål ang. min søns sovevaner.
Christoffer har endnu ikke nogen faste sovetider. Hvilket jeg heller ikke ved om man kan hjælpe ham på vej med at få i den her alder (17 uger)?
Om dagen bliver han ofte pylret, gnider sig i øjnene efter en time og sover så gerne efter 1,5 time. Han skal næsten altid gåes rundt med (eller vugges i armene) før han falder i søvn (nogen sjælden gang falder han i søvn når han får flaske). I blandt kan jeg gå rundt i næsten en halv time med ham på armen, hvilket begynder at kunne mærkes i min ryg. Hvis jeg ligger ham fra mig bliver han meget ked af det. Er der andre metoder?
Barnevognen og bæresele fungere fint og dem anvender vi flittigt, men disse kan jo ikke rigtig anvendes sent aften og nat.
Vi har tidligere svøbt ham, men det fungere ikke længere. Han bliver bare sur og vikler sig ud så snart vi ligger ham.
Jeg har holdt lidt styr på hvor meget han sover per døgn, og det er næsten altid 12,5 time. Er det ikke helt okay? Eller har han brug for mere søvn.
Alle dage ser meget forskellige ud. Han vågner gerne om morgen mellem 7.30 og 10 og sover gerne om aftenen mellem kl 21 og 24.
Et døgn kan se således ud:
Kl. 9 – Vågner og får flaske MME, spiser 180ml.
Kl. 10-10.30 – Sover 1 time
Kl. 11.30 – Vil ikke spise eller spiser meget lidt i denne omgang. Glad og leger.
Kl. 13 – Sover 1 time
Kl. 14 – MME, 190 ml.
Kl. 15.30 – Sover tre kvarter
Kl. 16.15 - Vil ikke spise eller spiser meget lidt i denne omgang. Glad og leger.
Kl. 17.40 – Powernap på ca. 20 min.
Kl. 18 – MME, 200 ml.
Kl. 19.30 – Sover 1 time
Kl. 21 – Begynder vores rutiner for natten (Bad, Pyjamas, læser en bog , synger, vitaminer og en sidste flakse 200 ml.)
Kl. 22.30 – Sover
Kl. 2 – Får MME 200 ml og er vågen i 1,5 time – hvor jeg fra og til forsøger at lulle ham i søvn, men hver gang jeg ligger ham fra mig vågner han, smiler og arme og ben spraller.
Kl. 3.30 – Sover
Kl. 6.30 – MME 140 ml.
Kl. 6.50 – Sover
Kl. 8.50 – Spiser igen kl. 9.15 MME 100ml.
Jeg skulle meget gerne ville undgå er denne lange vågentid om natten. Vi snakker ikke til ham om natten, skifter ham ikke, hvis han kun har tisset og holder det helt mørkt. Er der noget vi kan ændre på i løbet af dagen? Eller er dette bare en periode vi skal igennem?
Vi holdte helt med amningen da Christoffer var ca. 3 måneder, han ville ikke have bryste mere – og han får kun flaske nu. Han spiser rigtig godt gerne mellem 1000 og 1100 ml. på et døgn.
Men venlig hilsen
Mette