Svar: Aftenuro, luft i maven, vil ikke sove del 2

12. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Chanett

Nogle gange får børn så meget mælk at de simpelthen får uro i maven, fordi deres tarme arbejder på højtryk for at nedbryde det og det kan godt være at det er det, som sker hos jer - at din dreng simpelthen får så meget mad, at det gør ham lidt urolig.

Jeg kan derfor godt forstå at du synes det kan være tiltalende at strække tiden lidt og holde ham lidt hen, så der ikke går for kort tid imellem amningerne, men jeg synes ikke det er nogen god idé om dagen. Jeg tænker at hvis du ikke tilbyder ham mælk, når han beder om det om dagen, så vil han jo automatisk søge det endnu mere om natten og så får du jo slet ingen ro. Det må være langt at foretrække at amme hyppigt om dagen, mod så at kunne sove bedre om natten.

Du fortælle at han er faldet til ro på 50ml kogt vand og her tænker jeg at dette jo hænger meget fint sammen med at vand ikke kræver det samme, når det skal nedbrydes som mælk gør. Derfor vil nogle børn faktisk sove mere roligt, når de får lidt kogt vand. Problemet i det er, at de simpelthen ikke får næring - der er jo ingen næring i vand og derfor skal man, hvis man vælger at give lidt vand, for at få ro på, sikre sig at barnet får masser af mælk og ikke behøver yderligere.

Hvor meget tager din dreng på? Jeg synes det ville være rigtig godt, hvis du kunne tage i sundhedsplejerskernes åbne hus eller hvad mulighed du nu har, og få ham vejet, så du har en idé om hvorvidt han får den ...

Annonce

... mad han skal have - om han får nok eller om han får rigeligt...

Det lyder meget fint med amning ca hver 3 time i løbet af dagen og nogle børn spiser utroligt hurtigt, andre bruger længere tid på det. Du beder mig om at sætte tid på og umiddelbart (selvom man ikke skal gøre det:o), så vil jeg sige at hvis du ammer 20-25 minutter på den ene side, skifter ham og lader ham spise det han vil fra modsatte side, så er han dækket rigtig godt ind.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Brystet producerer hele tiden imens han ligger der og når han sutter hos dig, så på den måde kan han ikke tømme dit bryst og han kan blive ved med at få lidt ud. Men det betyder ikke at du skal blive ved med at lægge ham til den samme side igen og igen. Gør det en enkelt gang, så du føler at nu har han taget godt fra og tilbyde ham så modsatte side, hvor han kan spise, hvad han viser behov for.

Børn spiser normalt ikke ved brystet, hvis der ikke er noget at komme efter, så vil de simpelthen ikke ligge der. Hvis de er sultne, så vil de have mad og så skal der komme mad. Børn kan dog godt ligge og hygge sutte lidt, imens de powernapper ved brystet og det er uhensigtsmæssigt. Det vil derfor være godt, hvis du kunne få ham til at spise godt og effektivt fra den ene side, skifte ham, tilbyde modsatte side og derefter tilbyde ham en sut, svøbe ham og putte ham. Han skal ikke ligge og gumle på dig hele tiden:o)

Håber mine tanker hjælper dig videre igen. Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi