Svar: Aftenuro, luft i maven, vil ikke sove del 2
12. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Chanett
Nogle gange får børn så meget mælk at de simpelthen får uro i maven, fordi deres tarme arbejder på højtryk for at nedbryde det og det kan godt være at det er det, som sker hos jer - at din dreng simpelthen får så meget mad, at det gør ham lidt urolig.
Jeg kan derfor godt forstå at du synes det kan være tiltalende at strække tiden lidt og holde ham lidt hen, så der ikke går for kort tid imellem amningerne, men jeg synes ikke det er nogen god idé om dagen. Jeg tænker at hvis du ikke tilbyder ham mælk, når han beder om det om dagen, så vil han jo automatisk søge det endnu mere om natten og så får du jo slet ingen ro. Det må være langt at foretrække at amme hyppigt om dagen, mod så at kunne sove bedre om natten.
Du fortælle at han er faldet til ro på 50ml kogt vand og her tænker jeg at dette jo hænger meget fint sammen med at vand ikke kræver det samme, når det skal nedbrydes som mælk gør. Derfor vil nogle børn faktisk sove mere roligt, når de får lidt kogt vand. Problemet i det er, at de simpelthen ikke får næring - der er jo ingen næring i vand og derfor skal man, hvis man vælger at give lidt vand, for at få ro på, sikre sig at barnet får masser af mælk og ikke behøver yderligere.
Hvor meget tager din dreng på? Jeg synes det ville være rigtig godt, hvis du kunne tage i sundhedsplejerskernes åbne hus eller hvad mulighed du nu har, og få ham vejet, så du har en idé om hvorvidt han får den mad han skal have - om han får nok eller om han får rigeligt...
Det lyder meget fint med amning ca hver 3 time i løbet af dagen og nogle børn spiser utroligt hurtigt, andre bruger længere tid på det. Du beder mig om at sætte tid på og umiddelbart (selvom man ikke skal gøre det:o), så vil jeg sige at hvis du ammer 20-25 minutter på den ene side, skifter ham og lader ham spise det han vil fra modsatte side, så er han dækket rigtig godt ind.
Brystet producerer hele tiden imens han ligger der og når han sutter hos dig, så på den måde kan han ikke tømme dit bryst og han kan blive ved med at få lidt ud. Men det betyder ikke at du skal blive ved med at lægge ham til den samme side igen og igen. Gør det en enkelt gang, så du føler at nu har han taget godt fra og tilbyde ham så modsatte side, hvor han kan spise, hvad han viser behov for.
Børn spiser normalt ikke ved brystet, hvis der ikke er noget at komme efter, så vil de simpelthen ikke ligge der. Hvis de er sultne, så vil de have mad og så skal der komme mad. Børn kan dog godt ligge og hygge sutte lidt, imens de powernapper ved brystet og det er uhensigtsmæssigt. Det vil derfor være godt, hvis du kunne få ham til at spise godt og effektivt fra den ene side, skifte ham, tilbyde modsatte side og derefter tilbyde ham en sut, svøbe ham og putte ham. Han skal ikke ligge og gumle på dig hele tiden:o)
Håber mine tanker hjælper dig videre igen. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske