Brev:
Må jeg ændre på søvnrytmen?
12. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Må jeg ændre på søvnrytmen?
Hej Helen.
Jeg har læst mange af dine svar, og kan se at jeg ikke er den eneste som har observeret ændringer i søvnen ved de 4 mdr :)
Min datter er 4 mdr og 10 dage. Vejer 6.8 kg - 64 cm lang.
Hun er en dejlig glad pige, som smiler og griner meget, snakker, tager fat i ting med begge hænder, sutter på alt og studerer tingene nøje.. Generelt bruger hun sin krop meget, da verden jo er spændende nu :)
Alt i alt, en helt normal pige i hendes alder vil jeg tro!
Min datter var begyndt at sove igennem fra kl 22.30-23 til kl 6-7.. Men det gør hun ikke mere, nu ammer jeg igen 2 gange pr nat. Derfor er jeg startet på at give hende lidt risgrød, som hun ikke er bleg for at spise. Tænker masgrød om et par dage.. og så kartoffelmos.. Jeg gik ud fra det var pga. sult hun pludselig vågner mere.
De sidste par uger har jeg været meget hjemme, givet hende ro og sørget for at lægge hende til brystet ofte, for at producere mere mælk. Det har hjulpet på mængden, føler jeg, men ikke på at hun vågner om natten. Fred være med det lige nu. Det er hårdt, men jeg VIL amme hende, og har valgt at tage det med indtil videre..
Nå.. Egentlig handler det om at jeg gerne vil have hende til at falde i søvn lidt tidligere end kl 22-23.. Derfor er jeg begyndt at vække hende kl 8.00 for at ændre på hendes søvnvaner. Men må jeg det, eller er hun for lille til det? Hvis ikke det er godt for hende, så er det ikke fordi det ødelægger vores hverdag at hun falder senere i søvn.. Det var nu mere for at få lidt voksentid og en fast rytme for prinsessen..
Jeg har gjort det den sidste uge, og 4 ud af 6 dage er hun faldet i søvn kl 21.00. (De andre kl 22 og 22.30)
Hun sover mellem 3 og 4½ time om dagen. Er det ikke i underkanten?
Har du et forslag til hvordan hendes dag evt kunne se ud, m.h.t mad og søvn?
Tak for en dejlig brevkasse ;)
En lykkelig mor..