Svar: Pludselig mere stille
11. januar 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Dorte
Det kunne jo umiddelbart godt lyde som om at der er et eller andet som bekymrer jeres dreng, men det er utrolig svært at finde ud af, når han er så lille som han er. Han kan jo ikke fortælle hvad han tænker på.
Det er ikke nemt at skulle bo på skift hos mor eller far og han kan jo endnu ikke tiden og kan således hverken forholde sig til eller vide, hvornår han skal flytte næste gang. Han ved jo aldrig om han skal være hos den ene eller den anden, han kan ikke forholde sig til 3 dage og 4 dage, han kan ikke forholde sig til onsdag og fredag... han må bare følge trop og det må jo et eller andet sted påvirke ham.
I vuggestuen er han ked af at blive afleveret. Det er rigtig svært for ham generelt at skulle forholde sig til skift. Han skal hele tiden omstille sig, - alle tre steder har egne rutiner, egne vaner osv og det er bestemt ikke nemt at begå sig i for børn. Han har det godt nok når han er de enkelte steder, for I vil ham det jo godt alle sammen - men det vil være helt normalt at han reagerer - jeg er lige ved at sige, at hvis I slet ikke kunne mærke det på ham, så var der noget galt.
Jeg synes I skal prøve at tale om, hvorvidt I kan skabe nye rammer for ham. Hvordan ville I have det, hvis I skulle flytte hver 3 eller hver 4 dag - hånden på hjertet - hvordan ville det være? Måske kan I finde en løsning, hvor han ikke skal flytte så tit, sådan at når han er hos hver af jer, så er han der i længere tid. Så han havde ro til at indfinde sig, kunne slappe mere af og være i nuet og ikke skal bekymre sig om og føle sig rastløs - for hvornår skal han af sted igen...
Jeg ved godt at det er vilkårene for mange børn i dag, jeg er også sikker på at I elsker ham ufatteligt højt begge to, men nu har I fået mine tanker og jeg håber I kan bruge dem lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske