Svar: Pludselig mere stille

11. januar 2008

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Dorte

Det kunne jo umiddelbart godt lyde som om at der er et eller andet som bekymrer jeres dreng, men det er utrolig svært at finde ud af, når han er så lille som han er. Han kan jo ikke fortælle hvad han tænker på.

Det er ikke nemt at skulle bo på skift hos mor eller far og han kan jo endnu ikke tiden og kan således hverken forholde sig til eller vide, hvornår han skal flytte næste gang. Han ved jo aldrig om han skal være hos den ene eller den anden, han kan ikke forholde sig til 3 dage og 4 dage, han kan ikke forholde sig til onsdag og fredag... han må bare følge trop og det må jo et eller andet sted påvirke ham.

I vuggestuen er han ked af at blive afleveret. Det er rigtig svært for ham generelt at skulle forholde sig til skift. Han skal hele tiden omstille sig, - alle tre steder har egne rutiner, egne vaner osv og det er bestemt ikke nemt at begå sig i for børn. Han har det godt nok ...

Annonce

... når han er de enkelte steder, for I vil ham det jo godt alle sammen - men det vil være helt normalt at han reagerer - jeg er lige ved at sige, at hvis I slet ikke kunne mærke det på ham, så var der noget galt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg synes I skal prøve at tale om, hvorvidt I kan skabe nye rammer for ham. Hvordan ville I have det, hvis I skulle flytte hver 3 eller hver 4 dag - hånden på hjertet - hvordan ville det være? Måske kan I finde en løsning, hvor han ikke skal flytte så tit, sådan at når han er hos hver af jer, så er han der i længere tid. Så han havde ro til at indfinde sig, kunne slappe mere af og være i nuet og ikke skal bekymre sig om og føle sig rastløs - for hvornår skal han af sted igen...

Jeg ved godt at det er vilkårene for mange børn i dag, jeg er også sikker på at I elsker ham ufatteligt højt begge to, men nu har I fået mine tanker og jeg håber I kan bruge dem lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.