Svar: Dagplejeskift - 18 mdr.
8. januar 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Linda
Jeg synes det lyder rigtig godt at I kan få en plads hos en dagplejer, som jeres datter kender lidt i forvejen og som samtidig har et godt ry. Det betyder utrolig meget, at hun er sød og dygtig og at I føler jeg trygge ved hende.
Samtidig tænker jeg også at det jo er et spørgsmål om at Julie skal være der et års tid ca og herefter skal hun vel i børnehave? Det må derfor vægtes at hun er et sted, hvor hun føler sig tryg og har det godt.
At der er forskel på børnene i alder, kan være svært at undgå i en dagpleje. Heldigvis mødes børnene jo i legegrupper og vil her møde alderssvarende børn og nogle gange er de også i gæstedagpleje hos hinanden. At Julie vil prøve at være den ældste er bestemt heller ikke nogen skade til - det kan være udmærket for hende at prøve dette, få lidt styrke og lidt pondus netop fordi hun som den ældre kan nogle flere ting og hvis hendes dagplejer er dygtig og erfaren, så vil det kunne blive rigtig godt.
I børnehave vil hun jo skulle være den yngste og derfor er det godt for hende, hvis hun har prøvet at 'stå lidt mere på egne ben' inden hun starter der. Forstå mig ret - der er naturligvis ikke tale om at dagplejer ikke skal tage sig af hende og at hun skal klare sig selv, men man kan godt på en fin og pædagogisk måde finde de styrker der netop er i at være den ældste i en gruppe og det kan være rigtig godt for hende.
Jeg kan naturligvis godt forstå at I gerne vil have at hun har en alderssvarende legekammerat og det er naturligvis også vigtigt. Forsøg derfor at arbejde på om det kan lade sig gøre. Viser det sig så at det ikke er muligt, så må I finde det positive i det der så er... Det skal nok gå:o)
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske