Mælk, føraftensmad og vågner om natten

8. januar 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Mælk, føraftensmad og vågner om natten

Hejsa

Endnu engang tak for tidligere svar - det er så herligt at have en andens mening og jeg har bestemt kunne bruge det.

Emilie er nu godt 11 mdr og er efter mange måneders natteroderi ENDELIG begyndt at sove igennem! 4 nætter i træk efter 6 måneder med opvågning hver 2.-4. time.

Hun har indtil nu været umulig at få til at sove uden en ammetår (af længere varighed) hver gang hun vågnede. Dvs 3-4 amninger pr nat. Hun har alligevel spist godt om dagen og er begyndt at få sødmælk til frokost og eftermiddagsmaden.
Hun må have hørt gennem mælken ( ;o) ) at jeg havde bestemt mig for en kold tyrker for 2 dage før den planlagte weekend- ja så sov hun bare.... Jeg har nemlig forsøgt alt andet og har bare gruet for en sådan grædeweekend. MEN ingen gråd- hun sov bare! Og fra at skrige en time hver aften ved puttetid- så festes der nu! Og alt gøres som det plejer. Mystifystisk- men måske et overstået tigerspring?! Hun er indenfor samme uge begyndt at rejse sig ved ting og i det hele taget har hun udviklet sig meget på få dage.

Nu hvor hun så kun ammes ved puttetid er der opstået lidt spørgsmål

- Hvor meget mælk skal hun have pr døgn ekskl. 1 amning på ca 15 min.
skal det være sødmælk eller MME? Hvornår må hun få letmælk?

- Hun er tit meget sulten omkring kl 17 selvom hun spiser godt kl 15. Har du nogle gode forslag til en lille appetizer her? Hun plejer at få lidt rød peber, gulerod eller agurk at gnave i men det er ikke altid nok. Vi spiser aftensmad ca 17.30 eller hurtigst muligt derefter.

- Nogle nætter (som eks. i ...

Annonce

... nat) vågner hun stadig flere gange og græder og græder.
Jeg er tit nødt til at tænde lyset og finde bamserne frem for at få hende trøstet. Hun er ikke tørstig men tilbydes vand. Når hun endelig falder til ro - ja så leger hun rundt 1-2 timer. Det gjorde hun f.eks. ad to omgange i nat. Dvs hun har max sovet 4 timer i træk. Jeg synes det er for lidt for hende i forhold til hvor aktiv hun er hele dagen. Men hvad gør man?

Det virker ikke som om det er ammetåren hun savner, men den har jo altid været en nem trøst (for mig!) og givet hurtig ro. Men hvordan lærer hun at sove mere sammenhængende? Hun bruger sut og kan selv finde dem om natten og sove videre uden problemer.

Hun puttes ca 19.30 og afhængig af festens varighed sover hun ca 1/2-1 time senere. Hun vækkes sjældent men når det sker er det kl 7. Ofte vågner hun 5.30-6 og kan ikke falde i søvn igen. Hun er dog ikke frisk og sidder og hænger og gnider øjne allerede efter 1 times tid. Hun er også tit helt vildt træt når jeg henter hende i dagplejen ved 16 tiden.

Hun sover ca 30 min om formiddagen (er i dagpleje) og 2-21/2 time til middag.

Har du nogle ideer til hvad vi gør for at få hende til at falde hurtigere til ro? Kan det være drømme- for der er intet system i det.

Jeg har læst sov igennem uden gråd men synes ikke rigtigt jeg kan finde tricket til disse situationer. Udover selvfølgelig at trøste hende.

Hun sover i vores soveværelse tæt ved mig.

Jeg glæder mig til at høre hvad du tænker om det hele.

Mange hilsner
Fra en mor med en nu halvgod nattesøvn ;o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder