Svar: Amning, skemad og lidt pasning
7. januar 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Benjas mor
Planen for dagen du har sendt ser fin ud og det lyder også helt alderssvarende og relevant at stoppe eftermiddagsamningen. I stedet kan du tilbyde Benja en lilleportion tykmælk, A38 (3,5%), med lidt frugtmos eller friske bær, rugbrødsdrys eller lignende på/i og også meget gerne en ½ bolle med smør, lidt ost i stænger eller lignende.
Sen eftermiddag (som før aftensmad kl. 17) kan du så tilbyde ham en tallerken med lidt forskelligt grønt - det kan være lidt kogte, ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado eller lignende. Ofte spiser børn ikke så meget af grøntsagerne til aftensmaden men ved at tilbyde dem lidt grønt inden, så får man alligevel lidt ned, ligesom det er fint I også gør til frokost:o)
Det er fint at bibeholde de 2 amninger dagligt indtil 12 måneders alderen og herefter skære ned til en, som du så kan bibeholde ligeså længe du synes. Mange synes det er dejligt at amningen indgår som et del af putteritualet i lang tid og andre synes at amningen skal stoppe helt - du kan amme en gang dagligt, så længe både du og din dreng har det godt med det:o)
Med hensyn til at blive passet ude en enkelt nat, så har jeg det sådan at jeg helt overordnet tænker at børn ikke har behov for at blive passet ude før de er så gamle at de selv kan give udtryk for at det har de lyst til. Derfor vil det ikke være jeres drengs behov at blive passet ude nu, men jeres behov.
Men når det er sagt, så er det jo også både reel og helt legalt at man som forældre netop har behov og det er meget vigtigt at give hinanden den mulighed at være et par og ikke kun være forældre. Hvis du og din mand således rigtig gerne vil ud en aften og have en overnatning et sted, så gør det og det er helt okay. Det I skal sikre jer i den forbindelse er naturligvis at jeres dreng passes af nogen som både han og I er trygge ved, nogen som kender ham rigtig godt, som kender hans rutiner og vaner osv.
Det vil således ofte være en fordel at det netop er bedsteforældre der passer første gang, de elsker ham højt og vil ham naturligvis det bedste.
Fortsat held og lykke og rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske