Brev:
Ligger og pludrer om natten
7. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Ligger og pludrer om natten
Kære Helen
Godt nytår - og tak for dine råd i forbindelse med vores rejse hjem til jul.
Alt gik fint bortset fra at vores lille søn fik falsk strubehoste....I den forbindelse ser det ud til at han har tillært sig nogle nye sove(u)vaner.
De sidste knap 2 måneder har han så at sige accepteret at nat var nat. Dvs at når han var natputtet, så sov han til den lyse morgen - kun afbrudt af amninger, hvor han faldt i søvn med det samme igen. Men efter at han har været syg er han begyndt at være vågen om natten.
Han kan relativt fint falde i søvn af sig selv om aftenen, men når han vågner om natten kan han ligge vågen i ganske lang tid (1½-2 timer), herefter kan han falde i søvn af sig selv igen.
Mit spørgsmål er derfor om vi, når han vågner, bør hjælpe ham til at falde hurtigt i søvn igen ved f.eks. at gå rundt med ham og dermed opretholde at natten er til at sove i ? eller om vi blot skal lade ham ligge og selv falde i søvn igen - også selvom dette tager lang tid?
Hvis han blot ligger, så er det ikke sådan, at han græder eller på anden måde gerne vil have opmærksomhed. Han ligger blot og pludrer for sig selv. Men hvis vi blot lader ham ligge, hvordan finder han så igen ud af at nat er nat ?
Venlig hilsen
Karen