Svar: Underlig hovedfacon
5. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Hej igen
Det er helt normalt at for tidlig fødte børn har et lidt aflangt, nogle gange lidt trekantet hoved, ofte med et lidt aflagt højtformet baghoved... ja det lyder lidt mærkeligt!
At pigernes baghoved ikke er fladt og at de sandsynligvis er lidt mere flade i siderne af hovedet skyldes at de på neonatal har ligget på maven i kuvøsen. Der har således ikke været noget pres på deres baghoved, men derimod på siden af hovedet, når de har ligget med hovedet drejet skiftevis mod venstre og højre.
Du kan tale med din sundhedsplejerske eller personalet på børneafdelingen, hvis I fortsat følges der, om hvorvidt du skal forsøge at få deres hoved til at ligge lidt mere på baghovedet, når de ligger ned. Nogle gange laver man en lille ring, som man lægger deres hoved på, netop for at holde hovedet i facon. Da jeg ikke kan se dine piger, kan jeg ikke se om det vil være nødvendigt. Det er dog slet ikke sikkert og fladt baghoved behøver de i hvert fald ikke at få!
Du skal stadig være opmærksom på at deres kranieknogler er meget bløde og derfor tager facon efter hvordan de ligger. Hold derfor øje med at deres hovedfacon er fin symmetrisk og ikke bliver mere flad i den ene siden i forhold til den anden.
Fortsat held og lykke med dem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske