Svar: Falske tårer og sove ude med hoste
5. januar 2008
Alder:
17 mdr.
Hej Tine
Hmm, svært spørgsmål, men interessant:o) Jeg tror som udgangspunkt ikke, at det at græde med tårer er tegn på at man er mere ked af det, eller ulykkelig. Helt nyfødte græder f.eks. ikke med tårer, men kan jo godt være rigtigt kede af det alligevel.
Gråd er altid måde at tilkalde sig forældrene på og børn græder for at få hjælp af deres forældre. Normalt vil det være sådan at jo højere barnet græder, jo værre har barnet det også og derfor vil man naturligvis også kunne sige at når barnet græder med tårer, så må man jo være rigtigt ked af det...
På den anden side, så er tårer er jo ligesom latter en udtryksmåde og tårene kommer jo frem når vi er ked af det, men jo også hvis vi er rasende eller hvis vi griner rigtig meget.
Helt overordnet, så tror jeg dog at jeres datter reagerer med tårer fordi hun er oprigtigt ked af det, tårene kommer helt spontant, når hun føler sig frustreret, vred, uretfærdigt behandlet eller lignende og det er jo okay. Hun skal jo lære at det ikke er alt hun må og der er nødt til at være grænser en gang imellem. De frustrationer hun får, når det sker, skal hun jo også lære at tackle selvom det er svært. Så jeg mener ikke det er pjat, jeg tænker det er helt naturligt og en okay reaktion at hun græder og hun må også gerne få din forståelse og din ømhed. Men det er vigtigt at du holder med far i at nej er et nej også selvom hun bliver ked af det.
Med hensyn til at sove ude og hoste, så børn kun sunde og raske børn bør sove ude i koldt vejr. For tidligt fødte børn og børn, der lider af astmatisk bronkitis, kronisk mellemørebetændelse eller hjertesygdom, er særligt udsatte og bør ikke sove ude hvis det er koldt og tåget vejr. Børn med feber bør aldrig sove ude.
Men når det er sagt, så er det jo en vurderings sag, hvis din datter i øvrigt virker frisk selvom hun hoster lidt og hosten er lidt almindelig forkølelseshoste, så må hun gerne sove ude. Nogle gange hjælper den friske luft jo lidt på vejrtrækningen og dermed på hosten.
Håber mine tanker idag også hjælper jer lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske