Svar: Falske tårer og sove ude med hoste

5. januar 2008

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej Tine

Hmm, svært spørgsmål, men interessant:o) Jeg tror som udgangspunkt ikke, at det at græde med tårer er tegn på at man er mere ked af det, eller ulykkelig. Helt nyfødte græder f.eks. ikke med tårer, men kan jo godt være rigtigt kede af det alligevel.

Gråd er altid måde at tilkalde sig forældrene på og børn græder for at få hjælp af deres forældre. Normalt vil det være sådan at jo højere barnet græder, jo værre har barnet det også og derfor vil man naturligvis også kunne sige at når barnet græder med tårer, så må man jo være rigtigt ked af det...

På den anden side, så er tårer er jo ligesom latter en udtryksmåde og tårene kommer jo frem når vi er ked af det, men jo også hvis vi er rasende eller hvis vi griner rigtig meget.

Helt overordnet, så tror jeg dog at jeres datter reagerer med tårer fordi hun er oprigtigt ked af det, tårene kommer helt spontant, når hun føler sig frustreret, vred, uretfærdigt behandlet eller lignende og det er jo okay. Hun skal jo lære at det ikke er alt hun må og der er nødt ...

Annonce

... til at være grænser en gang imellem. De frustrationer hun får, når det sker, skal hun jo også lære at tackle selvom det er svært. Så jeg mener ikke det er pjat, jeg tænker det er helt naturligt og en okay reaktion at hun græder og hun må også gerne få din forståelse og din ømhed. Men det er vigtigt at du holder med far i at nej er et nej også selvom hun bliver ked af det.

Med hensyn til at sove ude og hoste, så børn kun sunde og raske børn bør sove ude i koldt vejr. For tidligt fødte børn og børn, der lider af astmatisk bronkitis, kronisk mellemørebetændelse eller hjertesygdom, er særligt udsatte og bør ikke sove ude hvis det er koldt og tåget vejr. Børn med feber bør aldrig sove ude.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Men når det er sagt, så er det jo en vurderings sag, hvis din datter i øvrigt virker frisk selvom hun hoster lidt og hosten er lidt almindelig forkølelseshoste, så må hun gerne sove ude. Nogle gange hjælper den friske luft jo lidt på vejrtrækningen og dermed på hosten.

Håber mine tanker idag også hjælper jer lidt videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor