Svar: Lidt af hvert - skal være storebror og noget om mad

3. januar 2008

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Emils mor

Hvor er det dejligt at du venter dig igen og at I allerede ved at det bliver en lille pige, et stort tillykke med det! Der er ingen tvivl om at de to nok skal få rigtig meget glæde af hinanden:o)

Emil er dog stadig så lille at han ikke kan forholde sig til at skulle være storebror, han ved simpelthen ikke hvad det indebærer og han kan heller ikke forholde sig til tid - hvornår er det og hvad skal der ske. Derfor er der ingen grund til at informere ham om noget, før I nærmer jer eller hvis du kan se, at han begynder at vise interesse for det.

Han vil naturligvis fornemme at noget bliver anderledes, rent fysisk vil du jo ændre dig, maven vokser og der bliver mindre plads på skødet til ham, måske vil han også pludselig fornemme at noget sparker inde i maven og vil se og pege på din mave og her kan du så fortælle at der er en baby inde i maven. Det er også udmærket at læse nogle små bøger om babyer osv. men det er på det plan og det er ikke noget I bevidst skal involvere ham meget i. Lad det komme stille og roligt, lad ham følge med i de ting der sker, værelse, seng osv. uden at gøre et stort nummer ud af det, for han forstår det ikke:o)

Jeres plan for dagen ser umiddelbart fin ud og det er helt naturligt at Emil ikke spiser ...

Annonce

... særlig meget med den alder han har. Selvom han nu går rundt og bruger mere energi, så vokser han ikke så meget mere og han bliver naturligt i kraft af sin alder meget mere selektiv. Det er derfor vigtigt ikke at gøre et stort nummer ud af det, men i stedet skal I bare servere lidt forskelligt til ham og så lad ham spise det han vil. Hvis der på tallerkenen både er kylling, kartofler, sovs, majs og ærter - så kan han spise det han har lyst til. Det kan godt være at det mest er majsene der ryger ned den ene aften, men næste dag er det måske lidt pasta osv. og det er vigtigt at I giver ham madro. Han skal bibeholde interessen og lysten til at smage, lysten til at spise.

Det er en god idé at se på indtaget over nogle dage, så virker det mere varieret. Det er også en god idé at servere grøntsager og kød til frokost og meget gerne rester fra aftensmaden de dage, hvor I er hjemme og har mulighed for det. Ofte spiser børn mere til frokost end til aften og hvis de har spist godt og varieret der, så betyder det ikke så meget, hvad der glider ned om aftenen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det vigtigste er at han er glad og tilfreds, trives og vokser som han skal og det lyder jo ikke som om at det er noget problem:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat og pas godt på den lille derinde:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.