Svar: Lidt af hvert - skal være storebror og noget om mad
3. januar 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Emils mor
Hvor er det dejligt at du venter dig igen og at I allerede ved at det bliver en lille pige, et stort tillykke med det! Der er ingen tvivl om at de to nok skal få rigtig meget glæde af hinanden:o)
Emil er dog stadig så lille at han ikke kan forholde sig til at skulle være storebror, han ved simpelthen ikke hvad det indebærer og han kan heller ikke forholde sig til tid - hvornår er det og hvad skal der ske. Derfor er der ingen grund til at informere ham om noget, før I nærmer jer eller hvis du kan se, at han begynder at vise interesse for det.
Han vil naturligvis fornemme at noget bliver anderledes, rent fysisk vil du jo ændre dig, maven vokser og der bliver mindre plads på skødet til ham, måske vil han også pludselig fornemme at noget sparker inde i maven og vil se og pege på din mave og her kan du så fortælle at der er en baby inde i maven. Det er også udmærket at læse nogle små bøger om babyer osv. men det er på det plan og det er ikke noget I bevidst skal involvere ham meget i. Lad det komme stille og roligt, lad ham følge med i de ting der sker, værelse, seng osv. uden at gøre et stort nummer ud af det, for han forstår det ikke:o)
Jeres plan for dagen ser umiddelbart fin ud og det er helt naturligt at Emil ikke spiser særlig meget med den alder han har. Selvom han nu går rundt og bruger mere energi, så vokser han ikke så meget mere og han bliver naturligt i kraft af sin alder meget mere selektiv. Det er derfor vigtigt ikke at gøre et stort nummer ud af det, men i stedet skal I bare servere lidt forskelligt til ham og så lad ham spise det han vil. Hvis der på tallerkenen både er kylling, kartofler, sovs, majs og ærter - så kan han spise det han har lyst til. Det kan godt være at det mest er majsene der ryger ned den ene aften, men næste dag er det måske lidt pasta osv. og det er vigtigt at I giver ham madro. Han skal bibeholde interessen og lysten til at smage, lysten til at spise.
Det er en god idé at se på indtaget over nogle dage, så virker det mere varieret. Det er også en god idé at servere grøntsager og kød til frokost og meget gerne rester fra aftensmaden de dage, hvor I er hjemme og har mulighed for det. Ofte spiser børn mere til frokost end til aften og hvis de har spist godt og varieret der, så betyder det ikke så meget, hvad der glider ned om aftenen.
Det vigtigste er at han er glad og tilfreds, trives og vokser som han skal og det lyder jo ikke som om at det er noget problem:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og pas godt på den lille derinde:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske