Søvn - lære at falde i søvn

3. januar 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Søvn - lære at falde i søvn

Kære Helen

Jeg har haft meget gavn af at læse dine gode svar, og nu er jeg i en situation, hvor jeg selv har brug for dine tanker og gode råd. Jeg har en søn på 8 måneder, han vejede 2600 g ved fødslen og var 49 cm, idag vejer han 8,6 kg og er 71 cm lang. Han er meget glad og aktiv og bruger sin krop meget. Vores dage ser ca således ud:

Kl 6: Amning
Kl 8: Havregrød med pære, dernæst amning, hvor han falder i søvn og sover ca 1½ time
Kl 12: Grønsagsmos, gulerødder og rugbrødshumpler at sidde med og gnaske lidt i, evt sveskemos hvis han ikke spiser så meget grønsagsmos, dernæst ammes og lægges i barnevognen, hvor han sover ca 2 timer, mens jeg går med ham
Kl 15: Havregrød med sveske
Kl 17: Lægges i barnevognen, hvor han sover ca 45 minutter, mens jeg går med ham
Kl 18: Grønsagsmos med kylling, fisk eller torskerogn. Igen giver jeg frugtmos, hvis han ikke spiser så meget.
Kl 20: Amning, hvorefter jeg putter ham i sin egen seng.

Når jeg har puttet ham, falder han aldrig i søvn men bliver tværtimod vældig aktiv. Han er glad og tumler rundt i sengen, og sokkerne flyver ham om ørerne :-) Imens går jeg lidt til og fra, eller sidder i rummet og læser eller snakker lidt med ham, prøver at berolige evt ved at synge. Men efter 30 eller 40 minutter bliver han mere og mere ked af det, og jeg kan ikke berolige ham ved feks at lægge hænderne på ham og snakke blidt. Så jeg tager ham op og trøster og ammer og kan så lægge ham tilbage i sin seng. Og så er vi tilbage ved udgangspunktet.

Dette bliver ved i ca 2½ time, og han falder først i søvn, når jeg ammer ham den sidste gang, jeg tager ham op. Dernæst kan jeg så lægge ham sovende i sin seng. Her ...

Annonce

... sover han 2 eller 3 timer, hvorefter han vågner. Her ender det de fleste nætter med, at jeg tager ham over i vores seng og ammer ham, og vi falder begge hurtigt i søvn. Resten af natten vågner han ca 2 gange og bliver ammet kortvarigt. Og så er kl 6 og det er morgen!

Det skal lige siges, at han har ligget i vores seng, lige til han var 7 måneder, så det er først den sidste måneds tid, at jeg har prøvet at få ham til at sove om natten i sin egen seng. Det har fungeret fint, at han har ligget i vores seng; det har været så nemt at amme om natten på den måde, og det har givet mig mere søvn. Jeg synes også, at det har været skønt at have ham så tæt på fra helt lille :-) Men nu er tiden kommet til, at han skal sove i sin egen seng. Jeg tror, at vi alle vil få bedre søvn...

Mit spørgsmål går på, hvordan jeg kan forbedre vores aftener? Jeg vil så gerne kunne få min søn til at falde i søvn uden et bryst i munden, for hvad gør vi den dag, jeg ikke ammer ham mere...? (Han bruger ikke sut...)

Jeg vil også gerne snart holde op med at amme ham om natten. Hvordan griber jeg det bedst an? Min egen sundhedsplejerske mener ikke, at det kan gøres uden en vis mængde gråd, og den tanke har jeg svært ved at forlige mig med. Jeg tænker, at det da må kunne gøres mere blidt og kærligt. Er jeg naiv...?

Min mand har igennem længere tid været sygemeldt pga stress og har derfor ikke meget overskud i hverdagen. Derfor er han meget afhængig af at få sin nattesøvn, så det er ikke en mulighed, at han tager del i at vænne vores søn af med at blive ammet om natten.

Jeg glæder mig til at høre dine tanker, og jeg ønsker dig et godt nytår!

Venlige hilsner
den lidt trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor