Svar: Afføring - 1 mdr.
2. januar 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Louise
Jeg ved ikke hvad din datter vejer og hvad hendes mælkebehov således er. Det lyder dog ikke af så meget, at du giver din datter ca 250ml mme hen over aftenen og derfor behøver hun ikke have afføring en gang i døgnet. Hvis hun udelukkende fik modermælkserstatning, så ville situationen være en anden, men du ammer jo stadig væk rigtig meget og hun får derfor fortsat mere modermælk end erstatning og derfor kan der godt gå flere dage imellem hendes afføring.
Du skal som udgangspunkt se på hvordan hun har det, hvis hun virker til at have ondt og græder når hun skal af med sin afføring osv. så skal hun behandles og det vil her være rigtig godt at du giver hende lidt laktulose. Hun må få 1 ml pr kg hun vejer og det kan være en god idé at dele dosis i 2. Det vil sige at hvis hun vejer f.eks. 5 kg, så kan du give hende 2½ ml morgen og 2½ ml aften efter behov.
Giv hende også lidt massage, hvor du med en eller to fingre masserer rundt om navlen i urets retning, i små cirkelbevægelser. Det er også en god idé at cykle med hendes ben, bøje og strække dem, hjælpe hende med at komme af med luften og den afføring som evt. presser sig på.
De fleste børn vil når de får både modermælk og modermælkserstatning have det bedst med afføring hver 3-4 dag, men hos nogle kan der også gå en uge og hvis de trives med dette, er det helt okay. Jeg synes dog ikke der skal gå mere end højst 10 dage, så synes jeg du skal prøve laktulosen og se om det hjælper og ellers så er det altid en god idé at konferere med lægen:o)
Måske har hun allerede haft afføring nu?
Rigtig meget held og lykke fortsat og godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske