Svar: Afføring - 1 mdr.

2. januar 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Louise

Jeg ved ikke hvad din datter vejer og hvad hendes mælkebehov således er. Det lyder dog ikke af så meget, at du giver din datter ca 250ml mme hen over aftenen og derfor behøver hun ikke have afføring en gang i døgnet. Hvis hun udelukkende fik modermælkserstatning, så ville situationen være en anden, men du ammer jo stadig væk rigtig meget og hun får derfor fortsat mere modermælk end erstatning og derfor kan der godt gå flere dage imellem hendes afføring.

Du skal som udgangspunkt se på hvordan hun har det, hvis hun virker til at have ondt og græder når hun skal af med sin afføring osv. så skal hun behandles og det vil her være rigtig godt at du giver hende lidt laktulose. Hun må få 1 ml pr kg hun vejer og det kan være en god idé at dele dosis i 2. Det vil sige at hvis hun vejer f.eks. 5 ...

Annonce

... kg, så kan du give hende 2½ ml morgen og 2½ ml aften efter behov.

Giv hende også lidt massage, hvor du med en eller to fingre masserer rundt om navlen i urets retning, i små cirkelbevægelser. Det er også en god idé at cykle med hendes ben, bøje og strække dem, hjælpe hende med at komme af med luften og den afføring som evt. presser sig på.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

De fleste børn vil når de får både modermælk og modermælkserstatning have det bedst med afføring hver 3-4 dag, men hos nogle kan der også gå en uge og hvis de trives med dette, er det helt okay. Jeg synes dog ikke der skal gå mere end højst 10 dage, så synes jeg du skal prøve laktulosen og se om det hjælper og ellers så er det altid en god idé at konferere med lægen:o)

Måske har hun allerede haft afføring nu?

Rigtig meget held og lykke fortsat og godt nytår:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre