Svar: Ingen vægtstigning
17. december 2007
Alder:
5 mdr.
Kære bekymrede mor
Din datter vejede ved fødslen 3600 og tommelfingerreglen lyder at børn fordobler deres fødselsvægt inden for de første 6 måneder og tredobler deres vægt inden for 12 måneder. Det dobbelte af 3600 er 7200 og tredoblet er 10.8 kg. Da din datter vejer 9 kg, har hun altså taget rigtig godt på og hun kan naturligt ikke fortsætte med samme hast.
Det lyder som om at du har rigtig godt med mælk til din datter, at din mælk er rigtig god og at hun får hvad hun skal have, selvom du ammer kortvarigt. Det lyder også som om at din datter har en rigtig god evne til at regulere sit behov. Du tilbyder både skemad og bryst og hun siger selv fra, hvis hun ikke vil have mere. Det er rigtig fint.
Samtidig er hun også begyndt at trille og bruger således sig selv mere fysisk, forbrænder mere energi og det lyder helt normalt at hun i øjeblikket ikke øger sig vægt særlig meget, at vægten stagnerer lidt i en periode. Det er således okay:o)
Der er jo ikke tale om at hun taber sig, men tale om en pige, som virkelig lyder til at trives. Det største problem for hende er forstoppelsen og det skal I forsøge at hjælpe hende mere med. Det vil derfor være rigtig godt, hvis I kan give hende vand at drikke sammen med skemaden og hvis du også kunne begynde at variere hendes indtag mere. Hun må meget gerne få både ris, majs, hirse og boghvede grød og du må rigtig gerne begynde med forskellig grøntsagsmos. Start med kartoffel, blomkål, broccoli, squash, gulerod - bland det forskelligt og se hvad hun kan lide.
Tilbyd hende også gerne forskellig frugtmos, f.eks. sveskemos vil være godt til hendes mave. 2 måltider skemad er fint i forhold til hendes alder, mellem 6-7 måneder kan du øge hende til 3 måltider dagligt og først omkring 7 måneders alderen 4 måltider skemad. Det er således ikke lige nu.
En plan for dagen med 3 måltider skemad kan se således ud:
Tidlig morgen mellem 04-06: ammes som det passer
Formiddag 9: En portion grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtgrød og omkring 6 måneders alderen kan i forsøge med lidt havregrød. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur, sover 45 minutter til 1 time
Frokost 11.30-12: Øllebrød omkring 6 måneders alderen og en gang imellem grøntsagsmos, begynde omkring 6 måneder med lidt kogt kød eller fisk i grøntsagsmosen. Igen vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 12.30-13 og sover her et par timer
Eftermiddag 15: ammes (det er på dette tidspunkt at det 4 måltid skemad kommer til at ligge, I kan evt. vælge at give lidt frugtmos her, hvis I oplever at det har god virkning på hendes mave.)
Sen eftermiddag 17: ammes og powernapper 30 min. Begynder måske mellem 6-7 måneder at kunne springe denne lur over.
Aften 18: Grøntsagsmos og igen omkring 6 måneder begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen. Kan sidde i høj stol, begynde at få lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden. Atter vand af kop og kan evt. få lidt frugtmos til dessert, hvis det virker godt på maven.
19:30: ammes i søvn
23-24: ammes
Jeg håber at denne plan giver lidt overblik og viser, hvordan du får plads til både skemad og amning.
Rigtig god jul til jer alle sammen herfra, håber du har lidt ro i sindet nu:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske