Svar: Ingen vægtstigning

17. december 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor

Din datter vejede ved fødslen 3600 og tommelfingerreglen lyder at børn fordobler deres fødselsvægt inden for de første 6 måneder og tredobler deres vægt inden for 12 måneder. Det dobbelte af 3600 er 7200 og tredoblet er 10.8 kg. Da din datter vejer 9 kg, har hun altså taget rigtig godt på og hun kan naturligt ikke fortsætte med samme hast.

Det lyder som om at du har rigtig godt med mælk til din datter, at din mælk er rigtig god og at hun får hvad hun skal have, selvom du ammer kortvarigt. Det lyder også som om at din datter har en rigtig god evne til at regulere sit behov. Du tilbyder både skemad og bryst og hun siger selv fra, hvis hun ikke vil have mere. Det er rigtig fint.

Samtidig er hun også begyndt at trille og bruger således sig selv mere fysisk, forbrænder mere energi og det lyder helt normalt at hun i øjeblikket ikke øger sig vægt særlig meget, at vægten stagnerer lidt i en periode. Det er således okay:o)

Der er jo ikke tale om at hun taber sig, men tale om en pige, som virkelig lyder til at trives. Det største problem for hende er forstoppelsen og det skal I forsøge at hjælpe hende mere med. Det vil derfor være rigtig godt, hvis I kan give hende vand at drikke sammen med skemaden og hvis du også kunne begynde at variere hendes indtag mere. Hun må meget gerne få både ris, majs, hirse og boghvede grød og du må rigtig gerne begynde med forskellig grøntsagsmos. Start med kartoffel, blomkål, broccoli, squash, gulerod - bland det forskelligt og se hvad hun kan lide.

Tilbyd hende også gerne forskellig frugtmos, f.eks. sveskemos vil være godt til ...

Annonce

... hendes mave. 2 måltider skemad er fint i forhold til hendes alder, mellem 6-7 måneder kan du øge hende til 3 måltider dagligt og først omkring 7 måneders alderen 4 måltider skemad. Det er således ikke lige nu.

En plan for dagen med 3 måltider skemad kan se således ud:

Tidlig morgen mellem 04-06: ammes som det passer

Formiddag 9: En portion grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtgrød og omkring 6 måneders alderen kan i forsøge med lidt havregrød. Vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur, sover 45 minutter til 1 time

Frokost 11.30-12: Øllebrød omkring 6 måneders alderen og en gang imellem grøntsagsmos, begynde omkring 6 måneder med lidt kogt kød eller fisk i grøntsagsmosen. Igen vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur 12.30-13 og sover her et par timer

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Eftermiddag 15: ammes (det er på dette tidspunkt at det 4 måltid skemad kommer til at ligge, I kan evt. vælge at give lidt frugtmos her, hvis I oplever at det har god virkning på hendes mave.)

Sen eftermiddag 17: ammes og powernapper 30 min. Begynder måske mellem 6-7 måneder at kunne springe denne lur over.

Aften 18: Grøntsagsmos og igen omkring 6 måneder begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen. Kan sidde i høj stol, begynde at få lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden. Atter vand af kop og kan evt. få lidt frugtmos til dessert, hvis det virker godt på maven.

19:30: ammes i søvn

23-24: ammes

Jeg håber at denne plan giver lidt overblik og viser, hvordan du får plads til både skemad og amning.

Rigtig god jul til jer alle sammen herfra, håber du har lidt ro i sindet nu:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.