Ingen vægtstigning

17. december 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Ingen vægtstigning

Hej Helen

Så har jeg brug for dit råd igen.

Vores datter er nu 5,5 mdr. gammel. Hun vejede ved 5 mdr. undersøgelse hos lægen 9 kg. Det havde jeg også vejet hende til ugen inden, og det vejer hun stadigvæk. Hun er 71 cm lang (3660 g, 51 cm ved fødsel). Dvs. ingen vægtstigning de sidste 3 uger. Det falder vel sammen med, at vi er begyndt at give hende mere grød, hvilket har betydet, at hun ikke vil ammes så ofte som før. Dertil kommer, at hendes mave ikke rigtig fungerer, hun kommer kun af med et par hårde knolde om ugen, selvom vi giver 5 ml. laktulose 2 gange dagligt. Men hun virker ikke generet heraf.

Jeg vil høre dig, hvad du mener om, at hun ikke har taget på i så lang en periode. Hun er jo en stor pige, der befinder sig øverst på vækstkurven, så jeg kan godt forstå, hvis hun ikke kan blive ved med at tage så meget på, men hun skal vel tage bare lidt på??? Kan der være sket noget med min mælkeproduktion, så der ikke er så meget næring i mere?

Vores dag ser ca. sådan ud.

ca. 04: ...

Annonce

... ammes

06:30: evt. amning og vi står op. Det er ikke altid hun vil ammes her.

09: ammes kort og puttes til formiddagslur - sover 45min-1 time

11: grød spiser ca. 0,5-0,75 dl. hirsegrød med frugtmos

12: Evt amning. Vil ikke altid, hvis hun er blevet mæt af grøden

puttes og sover ca. 2 timer

15: ammes

17: ammes og puttes til en kort lur på 30 min.

18:00 grød. Stadig hirsegrød ca. 0,75 dl, men vi forsøger at gå over til grønsagsmos i denne uge.

19:30: ammes i søvn

23-24: ammes

Det skal lige sige, at hun ammer meget kortvarigt. mellem 3-6 minutter hver gang, men sådan har hun altid været og taget fint på alligevel.

Hvad kan vi gøre for at få gang i vægtstigningen igen. Hun udvikler sig ellers fint, er som regel glad og lige begyndt at vende sig fra ryg til mave.

Med den lille appetit hun har, har jeg svært ved at se, hvordan hun kan komme op på 4 skemåltider og samtidigt få dækket sit mælkebehov. Har du nogle råd?

På forhånd tak!

Kærlig hilsen
en lidt bekymret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge