Brev:
Ingen vægtstigning
17. december 2007
Alder:
5 mdr.
Ingen vægtstigning
Hej Helen
Så har jeg brug for dit råd igen.
Vores datter er nu 5,5 mdr. gammel. Hun vejede ved 5 mdr. undersøgelse hos lægen 9 kg. Det havde jeg også vejet hende til ugen inden, og det vejer hun stadigvæk. Hun er 71 cm lang (3660 g, 51 cm ved fødsel). Dvs. ingen vægtstigning de sidste 3 uger. Det falder vel sammen med, at vi er begyndt at give hende mere grød, hvilket har betydet, at hun ikke vil ammes så ofte som før. Dertil kommer, at hendes mave ikke rigtig fungerer, hun kommer kun af med et par hårde knolde om ugen, selvom vi giver 5 ml. laktulose 2 gange dagligt. Men hun virker ikke generet heraf.
Jeg vil høre dig, hvad du mener om, at hun ikke har taget på i så lang en periode. Hun er jo en stor pige, der befinder sig øverst på vækstkurven, så jeg kan godt forstå, hvis hun ikke kan blive ved med at tage så meget på, men hun skal vel tage bare lidt på??? Kan der være sket noget med min mælkeproduktion, så der ikke er så meget næring i mere?
Vores dag ser ca. sådan ud.
ca. 04: ammes
06:30: evt. amning og vi står op. Det er ikke altid hun vil ammes her.
09: ammes kort og puttes til formiddagslur - sover 45min-1 time
11: grød spiser ca. 0,5-0,75 dl. hirsegrød med frugtmos
12: Evt amning. Vil ikke altid, hvis hun er blevet mæt af grøden
puttes og sover ca. 2 timer
15: ammes
17: ammes og puttes til en kort lur på 30 min.
18:00 grød. Stadig hirsegrød ca. 0,75 dl, men vi forsøger at gå over til grønsagsmos i denne uge.
19:30: ammes i søvn
23-24: ammes
Det skal lige sige, at hun ammer meget kortvarigt. mellem 3-6 minutter hver gang, men sådan har hun altid været og taget fint på alligevel.
Hvad kan vi gøre for at få gang i vægtstigningen igen. Hun udvikler sig ellers fint, er som regel glad og lige begyndt at vende sig fra ryg til mave.
Med den lille appetit hun har, har jeg svært ved at se, hvordan hun kan komme op på 4 skemåltider og samtidigt få dækket sit mælkebehov. Har du nogle råd?
På forhånd tak!
Kærlig hilsen
en lidt bekymret mor.