Søvn og natamning...igen, igen

17. december 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Søvn og natamning...igen, igen

Kære Helen

Endnu engang søger jeg hjælp til at få vores dreng på nu godt 8 mdr til at sove bedre om natten. Sidst jeg skrev til dig for ca 2 mdr siden vågnede han hver 3.-4. time og blevet ammet, og det er desværre kun blevet værre siden, idet han nu vågner hver til hveranden time og græder.

Han har i en periode på en måneds tid kun ville ammes i søvn, hvilket startede i forbindelse med en sygdomsperiode med forkølelse og halsbetændelse (virus), hvorfor vi gav ham lov til det. Her begyndte han også at vågne hyppigere om natten og igen gav jeg ham lov til at blive ammet, da han jo var sløj.
Nu er sygdommen imidlertid overstået men nattesøvnen er den samme!

I samråd med vores sundhedsplejerske begyndte vi derfor at vænne ham til at falde i søvn i sin egen seng uden brystet i munden (sover i eget værelse lige ved siden af vores). Hun foreslog 'Godnat og sov godt' metoden, da hun mener det er den mest effektive og at det var vigtigt for ham snart at komme til at sove noget bedre. Vi er dog ikke så glade for den metode, så vi har istedet valgt at min mand sidder på en stol ved siden af hans seng og trøster ham indtil han falder i søvn, hvilket tager lidt tid... (har været igang en lille uge og tager ca ½ time).

Første nat gik rigtig fint og han vågnede første gang efter godt 4 timer - blev ammet - og sov ca. 4 timer igen. Meget stor fremgang i forhold til hvad vi var vant til. Anden nat gik ok, men ikke helt lige så godt - og de to sidste nætter har været næsten som tidligere, dog med den forskel at han ikke bliver ammet i søvn og at min mand prøver at give vand og trøste istedet for at jeg ammer ham for at trappe natamning stille og roligt ned. Nogle gange falder han i søvn efter ...

Annonce

... dette, men vågner så og græder efter 1-2 timer.

Vi er virkelig i syv sind mht hvad det skyldes og hvad vi skal gøre. Skal der stoppes totalt for natamningen fra den ene dag til den anden? eller er der mon noget andet galt.

I forbindelse med hans sygdomsperiode har vi hævet hovedenden af hans seng med nogle bøger. Vi har også prøvet at lade ham sove hele natten i vores seng for at se om han manglede tryghed, og langt de fleste nætter lader jeg ham ligge hos mig fra omkring kl. 5-6.

Min mand hælder til at tro, at han vågner pga maveproblemer, da han prutter meget når han tager ham op for at trøste ham og tidligere havde han kolik. Derudover blev nattesøvnen gradvis dårligere da han startede på skemad, og i starten sov han meget dårligt hvis vi gav ham grød om aftenen. Har du hørt om dette før?

Eller kan han have ondt et andet sted? Virker bare mærkeligt at han skulle være så ked af det lige om natten.

Vi prøver at give ham mad der holder maven igang i løbet af dagen og han får mange måltider (havregrød m sveske, brødhapper, frugthapper, øllebrød, grøntsagsmos m/u kød, frugtmos). Han har afføring hver dag, men presser meget for at komme af med det - dog uden gråd. Han er begyndt at trække sig frem på maven så vi håbede at dette kunne dels sætte endnu bedre gang i maven og dels gøre ham fysisk træt. Det ser dog ikke ud til at hjælpe.

I løbet af dagen kan han være temmelig pjevset, hvilket måske kan hænge sammen med den dårlige nattesøvn, da han ellers er meget nysgerrig, spiser godt, tager fint på osv.

Håber meget på et godt råd fra dig, da vi er ved at være kørt helt ned og jeg i øvrigt snart starter arbejde. Rigtig god jul og tak for en god brevkasse.

Mange hilsner
Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren