Svar: Rytme og mælkeallergi
14. december 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Sonja
Planen for dagen ser rigtig fin ud og i det hele taget lyder det som om at begge børn trives og at I har det rigtig godt.
Når jeg ser din plan, så får jeg indtryk af, at børnene spiser varieret, de tilbydes både grød og mos og også mere rigtig mad, familiemad og det er naturligvis dette de nu skal til at have mere og mere af. De må få alt - ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellige slags - udgangspunktet er mere og mere jeres mad. Det betyder at de også meget gerne må få lidt af julemaden, flæskestegen, den brune sovs, de brunede kartofler, rødkålen osv. Giv dem så meget forskelligt som muligt - jo mere smag og kraft, jo bedre.
De lidt gammeldags retter er ofte gode, her tænker jeg på boller i karry, frikadeller og flødekartofler, pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf osv. osv.
Du skal naturligvis tage hensyn til at katrine i øjeblikket skal have mad uden mælk, men tomatsovs kan f.eks. godt lavet af dette og ellers er det jo netop via maden at du stille og roligt kan begynde at introducere hende lidt for det igen. Giver du mælk i form af lidt sovs, så er det jo meget lidt af gange hun får.
Det lyder dog som en udmærket plan at du starter op med lidt ost, smør, så mælk via jeres mad, så yoghurt og så sødmælk. Det er en fin plan, fint tænkt, velovervejet.
Hvor hurtigt hun reagerer kan jeg ikke sige, nogle gange reagerer børnene meget hurtigt, andre gange går der længere tid. Så giv det tid og se hvad der sker, når hun begynder at få mælk igen. En uge af gangen burde dog være nok til at give et billede af om symptomerne kommer igen.
Hvis du overhovedet har overskud til det, så vil jeg foreslå dig at du bager nogle boller til børnene. Du kan godt bage boller uden mælk og så bruge vand i stedet. I stedet for smør, kan du komme lidt avokado eller ærtemos på eller finde en postej som ikke indeholder mælk. Det kan være udmærket med en ½ bolle som mellemmåltid og er en god øvelse i at træne tyggefunktionen. Det lyder dog ellers som om at I er rigtig godt med:o)
Så set ude fra, så lyder dine tanker altså rigtig godt. Bibehold endelig den gode gænge og rigtig meget held og lykke fortsat. God jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske