Svar: Rytme og mælkeallergi

14. december 2007

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Sonja

Planen for dagen ser rigtig fin ud og i det hele taget lyder det som om at begge børn trives og at I har det rigtig godt.

Når jeg ser din plan, så får jeg indtryk af, at børnene spiser varieret, de tilbydes både grød og mos og også mere rigtig mad, familiemad og det er naturligvis dette de nu skal til at have mere og mere af. De må få alt - ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellige slags - udgangspunktet er mere og mere jeres mad. Det betyder at de også meget gerne må få lidt af julemaden, flæskestegen, den brune sovs, de brunede kartofler, rødkålen osv. Giv dem så meget forskelligt som muligt - jo mere smag og kraft, jo bedre.

De lidt gammeldags retter er ofte gode, her tænker jeg på boller i karry, frikadeller og flødekartofler, pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf osv. osv.

Du skal naturligvis tage hensyn til at katrine i øjeblikket skal have mad uden mælk, men tomatsovs kan f.eks. godt lavet af dette og ellers er det jo netop via maden at du stille og roligt kan begynde at introducere hende lidt for det igen. Giver du mælk i form ...

Annonce

... af lidt sovs, så er det jo meget lidt af gange hun får.

Det lyder dog som en udmærket plan at du starter op med lidt ost, smør, så mælk via jeres mad, så yoghurt og så sødmælk. Det er en fin plan, fint tænkt, velovervejet.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvor hurtigt hun reagerer kan jeg ikke sige, nogle gange reagerer børnene meget hurtigt, andre gange går der længere tid. Så giv det tid og se hvad der sker, når hun begynder at få mælk igen. En uge af gangen burde dog være nok til at give et billede af om symptomerne kommer igen.

Hvis du overhovedet har overskud til det, så vil jeg foreslå dig at du bager nogle boller til børnene. Du kan godt bage boller uden mælk og så bruge vand i stedet. I stedet for smør, kan du komme lidt avokado eller ærtemos på eller finde en postej som ikke indeholder mælk. Det kan være udmærket med en ½ bolle som mellemmåltid og er en god øvelse i at træne tyggefunktionen. Det lyder dog ellers som om at I er rigtig godt med:o)

Så set ude fra, så lyder dine tanker altså rigtig godt. Bibehold endelig den gode gænge og rigtig meget held og lykke fortsat. God jul:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger