Svar: Udeblivende afføring, del 2
14. december 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Dorte
En højorange afføring lyder helt normalt for ammebørn og det er sådan at deres afføring kan ændre sig både i mængde, lugt og udseende alt efter hvad moderen indtager af mad. Nogle kvinder oplever således at barnets afføring kan ændre især farve efter hvad hun har spist, det kan variere fra det meget grønne, over i det mere brunlige og så hen over det meget gule. Nogle gange er det sådan noget blandet gul-grønt remouladelignende noget...:o)
Når man ser på variationen i afføring, så skal man altid se på hvordan barnet virker, om barnet virker glad og tilpas osv. Det er naturligvis heller ikke i orden at afføringen indeholder slim, blod eller lignende, så skal man også reagerer og hvis barnet f.eks. har feber, virker sløv, smerteforpint eller har andre symptomer på at noget er galt og afføringen så samtidig virker unaturlig i farven, så skal lægen også se på det.
Grunden til at jeres datters afføring har haft den farve som den har, skyldes sandsynligvis at det har stået i tarmsystemet længe og det lyder som om at det var godt I fik sat gang i den mave:o)
Om hendes forstoppelse skyldes enzymændringer i tarmene, tør jeg desværre ikke udtale mig om:o)
Håber at I har fået nogle roligere nætter og ønsker jer en rigtig glædelig jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske