Brev:
Det at falde i søvn
14. december 2007
Alder:
2 år, 9 mdr.
Det at falde i søvn
Hej Helen
Jeg har nu flittigt brugt din side i små 3 år, men nu er det vist på tide at jeg selv bliver del af den, for efter vores egen sundhedsplejerske har "sluppet taget" i os, så dukker der jævnligt spørgsmål op, som trænger til at blive vendt.
Vi er en lille familie på 3, med Sofie på 2 år og 9 mdr.
Hun er en frisk og dejlig pige, som sprogligt, motorisk og udviklingsmæssigt bestemt ikke er bagud. Men hun giver os én stor udfordring.
Hver aften når vi putter hende tager det ca 1 time at falde i søvn. I den time ønsker hun at vi sidder inde hos hende og det er efterhånden ved at tage pusten fra os. Hun har lige fra spæd af haft svært ved at falde i søvn og det har altid taget lang tid, men vi har dog haft perioder hvor hun selv har kunnet ligge til hun faldt i søvn.
Vi starter med nattøj, tandbørstning og derefter godnathistorie på hendes værelse, hvor både mor og far ofte deltager. Hun vil dog ikke ligge i sin seng men sidde/stå hos os mens vi læser (man skulle jo nødig ligge og falde lidt hen :-) Derefter går den ene og den anden sidder tilbage. Hun vil at vi sidder henne ved sengen hos hende - har forsøgt både at flytte udenfor døren eller hen i den anden ende af værelset uden større held. I starten mosler hun rundt i sengen og snakker i et væk - det er altid 1000 spørgsmål der lige popper op. Ofte er hun også både sulten og tørstig! Hun får så lidt frugt og et glas vand - ind i sengen.
Så kommer der en periode hvor hun ligger mere stille, men stadig snakker og til sidst ligger hun et stykke tid og kigger ud i luften før hun endelig falder i søvn. Hvis vi går fra hende ligger hun enten og græder og kalder eller står op igen og det at følge hende tilbage til sengen, kan tit ende i en fysisk magtkamp, idet hun bare ikke vil tilbage.
Hvis vi er gået og kommer tilbage, så bliver hun helt lettet og siger: Godt du kom mor - sid her og pas på mig!
Det resulterer så i at vi næste morgen har en træt træt lille pige, som er svær at vække og ked af det meste og vores morgener ender tit i kaos, hvor vi bliver små-uvenner og kommer for sent ud af døren.
Vi overvejer at sløjfe hendes middagslur i dagplejen - hun sover kun ca 45 minutter nu - men er ikke sikker på at det gør den store forskel?
Skal vi bare affinde os med at vi skal bruge en time på at putte hende hver aften eller har du en ide til hvordan vi langsomt får lært hende at hun godt kan ligge alene og falde i søvn? Hun er højt prioriteret herhjemme og har masser af voksenkontakt - så vi fornemmer ikke at det handler om nærvær. Vi ønsker at hun selv kunne falde til ro og vores mål er at slutte vores dag uden at vi er uvenner eller det er en lille pige der græder sig i søvn
Input ønskes.
Mange hilsner
Sofies mor