Svar: Nabo og barn

14. december 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede nabo

Jeg har drøftet dit spørgsmål med nogle af mine sundhedsplejekolleger og vi er enige om at du i første omgang skal gøre op med dig selv, hvor bekymret du er.

I øjeblikket har familien du bor ved siden af ingen børn og derfor ved man jo i princippet ikke, hvordan de vil være som forældre. Det kan jo godt tænkes at de vil være søde og kærlige og gode ved deres barn, selvom tingene omkring dem roder... så på den måde fortjener de også at få en chance.

Samtidig er sundhedspleje et tilbud og derfor ikke noget familien skal tage imod og hvad sundhedsplejersken vil gøre og hvordan hun vil se på familien, kan jeg jo desværre ikke fortælle dig.

Hvis du er så bekymret at det virkelig går dig på og du ligger søvnløs om natten og synes at det her er helt galt, så skal du naturligvis reagere på det.

Alle borgere har en pligt til at underrette socialforvaltningen i h.t. Servicelovens § 36: "Den der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra forældrene eller anden opdrageres side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen.”

§ 36 forpligtiger således ikke kun offentlig ansatte men alle d.v.s. naboer, kammeraters forældre osv.

Og helt konkret, så kan du endten ringe eller skrive til en børnesagsbehandler i kommunen og fortælle, hvad dine bekymringer går ud på.

Du skal overveje, hvordan du i givet fald ...

Annonce

... vil gøre det, hvis du ønsker at gøre det anonymt. I mange situationer vil kommunen være bekendt med underretters navn, men du vil være anonym i forhold til familien. Kommunen kan dog ikke love dig fuld anonymitet.

Der er efter forvaltningslovens § 15 mulighed for at undtage navnet på underretteren fra aktindsigt, men kun når dette hensyn klart overstiger hensynet til familiens behov for at få oplyst identiteten på underretteren. Dette kan først afgøres i løbet af sagen og derfor kan kommunen således ikke på henvendelsestidspunktet love dig anonymitet.

Risikoen for at familien finder ud af at det er dig, der har underrettet kommunen, bør dog ikke hindre dig i at gøre det. Barnets tarv må komme i første række. Hvis du er bange for konsekvenserne ved at underrette og derfor ikke tør gøre det, så må du overveje om du kan ringe anonymt og så ringe fra en telefon der ikke kan spores.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Formålet med en underretning er naturligvis at give familien den bedste støtte så tidligt som muligt. Derfor er det godt, hvis der kan komme støtte i hjemmet allerede i graviditeten. En tidlig indsats er utrolig vigtig. Hvis familien virkelig har brug for hjælp, så vil det være godt at give dem en håndsretning allerede i graviditeten.

Du skal derfor, som jeg startede med at skrive, overveje meget hvor bekymret du er på nuværende tidspunkt og så vurdere om du vil reagere nu eller om du vil vente til barnet kommer.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre. Ha en rigtig god jul:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger