Svar: Forstoppelse - 22 mdr.
14. december 2007
Alder:
22 mdr.
Kære Sofies mor
Jeg synes faktisk det er jævnligt at jeg hører at børn omkring 2 års alderen pludselig får en periode med hård mave og hvor de får ondt og naturligt begynder at holde igen, når de skal af med afføringen. Det kunne være interessant at finde ud af om der sker nogle enzymændringer i tarmen i denne alder, eller hvad det egentlig handler om, men det er jo en anden snak...
Det vil være rigtig godt, hvis I kan få hende til at tage noget laktulose og kan I ikke det, så synes jeg I skal tale med lægen om, hvad I ellers kan give hende. Laktulosen er dog meget mild og ikke noget hun bliver afhængig af og jeg tænker at du måske kan skjule den i noget frugtmos, som i forvejen er sødt. Du kan også prøve om du kan blande det med lidt ren hindbærsaft. Det er et gammelt husmoderråd at bruge ren hindbærsaft til medicin, som børn ikke vil tage, da det skulle kunne fjerne smagen... efter sigende, så skal det være hindbær, andre former for saft dur ikke...
Ellers er sveskemos og også hele svesker eller sveskejuice en mulighed, men også frugtmos generelt eller frugtgrød kan være rigtig godt. Især i denne juletid, hvor der er masser af mandariner og appelsiner, kan der også sættes gang i maven, så giv hende endelig også frisk frugt som dette. Kogte grøntsager og lidt grovere brød kan være en god idé i en periode. Sørg for at hun drikker nok, lad hende drikke flere små slurke i løbet af dagen, evt. en ½ liters kildevandsflaske, så du har nogenlunde styr på hvor meget der reelt ryger indenbords.
Hold lidt igen med knækbrød og også yoghurt. Forsøg i stedet med de lidt grovere grødtyper, bag nogle grovboller i stedet og give hende grød i stedet for yoghurt i en periode.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og også en rigtig god jul og et lykkebringende nytår til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske