Brev:
Hjem til jul , kemoterapi og hudkontakt
14. december 2007
Alder:
3 mdr.
Hjem til jul , kemoterapi og hudkontakt
Kære Helen,
Så nærmer tiden sig, hvor vi skal hjem til Danmark og holde jul, og i den forbindelse er der et par spørgsmål der trænger sig på.
Den ene af bedsteforældrene er aktuelt i behandling med kemoterapi. Er der i den forbindelse nogle forholdsregler vi skal tage i forhold til den lille? Jeg har hørt noget om, at det ikke er så godt, hvis der er hud-til-hud kontakt eller hvordan?
Mens vi er hjemme i julen, vil der være i hvert fald en aften, hvor den lille skal passes af bedsteforældrene, mens min mand og jeg er ude. Jeg ville allerhelst malke ud, men kan dog ikke rigtigt finde et tidspunkt til det uden at jeg synes det går ud over hans øvrige måltider.
Jeg ammer for tiden hver 3. time døgnet rundt og dermed 8 gange i døgnet. For et par uger siden var jeg nede på 6 gange, men de sidste tre uger har han sat antallet op igen....Desuden får han nu begge bryster til hvert måltid, hvor han tidligere kun fik det ene...Jeg synes derfor det er svært at finde ud af, hvornår jeg kan malke ud. Har du nogle gode råd til, hvordan jeg kan malke ud?
Jeg overvejer dog om han skal have modermælkserstatning denne ene gang - er det i givet fald noget han skal have prøvet inden, eller kan jeg regne med at han bare vil tage det?
Han har ikke fået sutteflaske siden han var 7 dage gammel - vil han kunne huske teknikken eller skal vi øve inden?
Venlig hilsen og god jul
Karen