Svar: Bordvaner, bad og graviditet

13. december 2007

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det lyder ganske bestemt som om at I har en lille pige, der er rigtig godt igang med en god og sund udvikling. Hun lyder til at have det godt:o)

Med hensyn til opdragelse så er vi forældre jo meget forskellige. Vi har meget forskellige holdninger, meget forskellige regler og også forskellig måde at tackle forskellige udfordringer på. Der findes således ikke en fast måde at gøre ting på, fordi hver enkelt familie er forskellig - helt overordnet tænker jeg dog at opdragelse handler om at vi og andre mennesker kan holde ud at være sammen med vores børn. Børn skal altså lære, hvordan man opfører sig, så andre også synes det er rart at have dem på besøg.

Derfor er det for mig at se ikke okay at barnet bevidst sidder og hælder mælken op i tallerkenen og kører hænderne rundt i det. Det er en sjov leg, men den kan leges med sand og vand i sandkassen... I kan naturligvis vikke kræve at jeres datter gider sidde ved bordet ligeså længe som I andre, men hun behøver vel ikke sidde bevidst og lege/svine med maden?

Jeg synes det er helt relevant at hun inviteres med til bordet, når det er spisetid. Det er vigtigt at I spiser sammen og som du skriver, så er der jo dage, hvor hun spiser godt. Man skal også være opmærksom på at i hendes alder, kan maden nogle gange virke helt uoverskuelig, hun er træt efter en lang dag og orker ikke at spise. Men hjælper man hende lidt på vej, så glider der alligevel lidt ned. Og så er der de tidspunkter, hvor maden ingen interesse har andet end leg og her synes jeg at du skal fjerne endten hende eller tallerkenen.

Hvis hun har lyst til at blive siddende ved bordet, så er det tallerkenen du fjerner, men hvis hun egentlig hellere vil ned at lege, så tør hendes fingre (også en regel, jeg synes skal følges) og ...

Annonce

... lad hende gå fra bordet.

Med hensyn til bad, så er det nogle børn som i perioder kan være lidt bange for vand. Hvorvidt jeres datter er ved at komme ind i denne fase er lidt svært for mig at vurdere, da hun jo umiddelbart godt vil acceptere en bruser.. Det kunne måske derfor godt handle mere om at hun er træt og ikke rigtig orker det hele, som du også selv er inde på. Måske kunne I forsøge at bade hende lidt mindre hyppigt og så forsøge på et lidt andet tidspunkt?

Det er rigtig dejligt at du er gravid igen - et stort tillykke med det. Du skriver at det ikke må gå ud over din datter, og jeg ved godt hvad du mener, men det kan ikke undgås at hun bliver påvirket af dette. Både allerede her i graviditeten men også når den lille ny kommer. Sådan er det jo, jeres familie ændrer sig og det vil der naturligvis komme en reaktion på - hvis hun var ligeglad, så ville jeg først blive bekymret:o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Heldigvis er vi jo gravide i rigtig mange måneder og derfor sker tingene også gradvist. Det betyder at du stille og roligt vil bære mindre og mindre rundt på din datter og at I begge vender jer til at når man skal op til mor, så sætter du dig ned på hug og at du ikke længere bærer hende så meget som du tidligere har gjort.

Din mave fylder også mere og mere og det bliver sværere og sværere for hende at finde plads på dit skød - i stedet vil I så måske finde nye måder at putte på, at I ligger ved siden af hinanden osv.

Du skal lytte til din krop og sørge for at indrette jer, så du ikke bærer unødigt meget rundt på din datter. Samtidig skal I så alle vende jer til den nye situation og prøve at finde andre måder at gøre tingene på og stille og roligt så er det hverdagen, så er det sådan det er.

Fortsat held og lykke med det hele og rigtig god jul til jer alle:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to