Bordvaner, bad og graviditet

13. december 2007

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Bordvaner, bad og graviditet

Hej Helen,

Min datter er snart 1½ år, og har udviklet en sund holdning til hvordan hun synes tingene skal foregå... det er udfordrende, men også rigtig sjovt:-)

Når vi spiser aftensmad, leger hun mere med maden end hun spiser. Jeg er egentlig ikke bekymret over hendes manglende appetit om aftenen, da hun spiser godt og varieret resten af dagen - specielt om morgenen, hvor hun næsten spiser mere end os! Jeg har den holdning, at hun skal have tilbud om mad, også selvom hun ikke gider spise noget, for nogle dage kan hun godt spise meget om aftenen. De fleste dage forløber det dog således, at hun enten hælder sit vand/mælk ud på tallerkenen og sidder og roder i det. Ellers fylder hun sit glas op med maden, og hælder det ud igen osv.

Mit spørgsmål går på: bør vi bare sætte hende ned fra bordet, hvis hun ikke viser tegn til at ville spise, eller skal vi lade hende sidde og tage kampen op med mad-legeriet? Man skal jo vælge ...

Annonce

... sine kampe..

Vedr. badning, så plejer hun at komme i bad ca. hver anden dag, og hun synes det er rigtig dejligt at sidde og plaske og lege. Når hun så skal op bliver hun sur når hun skal tørres, men det går dog hurtigt over igen. De sidste par uger har hun ikke villet op i badekarret, og det ender med vi må holde hende og bruse hende, hvilket ikke er særlig hyggeligt. Kan det være fordi hun bare er dødtræt efter en lang dag i vuggeren, eller fordi hun ikke gider og tørres bagefter, og hvordan vender vi skuden igen?

Mit sidste spørgsmål drejer sig om at jeg er gravid igen. Det er jo rigtig lykkeligt, men det må helst ikke gå ud over min datter. Kan jeg blive ved med at løfte hende som jeg plejer (hun vejer 13kg)?? Jeg prøver at vænne hende til at gå så meget som muligt selv, da hun jo er tung at løfte rundt på (også selvom man ikke er gravid) men i visse situationer er man jo nødt til det.

Tak for en god brevkasse og god jul

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.