Brev:
Bordvaner, bad og graviditet
13. december 2007
Alder:
18 mdr.
Bordvaner, bad og graviditet
Hej Helen,
Min datter er snart 1½ år, og har udviklet en sund holdning til hvordan hun synes tingene skal foregå... det er udfordrende, men også rigtig sjovt:-)
Når vi spiser aftensmad, leger hun mere med maden end hun spiser. Jeg er egentlig ikke bekymret over hendes manglende appetit om aftenen, da hun spiser godt og varieret resten af dagen - specielt om morgenen, hvor hun næsten spiser mere end os! Jeg har den holdning, at hun skal have tilbud om mad, også selvom hun ikke gider spise noget, for nogle dage kan hun godt spise meget om aftenen. De fleste dage forløber det dog således, at hun enten hælder sit vand/mælk ud på tallerkenen og sidder og roder i det. Ellers fylder hun sit glas op med maden, og hælder det ud igen osv.
Mit spørgsmål går på: bør vi bare sætte hende ned fra bordet, hvis hun ikke viser tegn til at ville spise, eller skal vi lade hende sidde og tage kampen op med mad-legeriet? Man skal jo vælge sine kampe..
Vedr. badning, så plejer hun at komme i bad ca. hver anden dag, og hun synes det er rigtig dejligt at sidde og plaske og lege. Når hun så skal op bliver hun sur når hun skal tørres, men det går dog hurtigt over igen. De sidste par uger har hun ikke villet op i badekarret, og det ender med vi må holde hende og bruse hende, hvilket ikke er særlig hyggeligt. Kan det være fordi hun bare er dødtræt efter en lang dag i vuggeren, eller fordi hun ikke gider og tørres bagefter, og hvordan vender vi skuden igen?
Mit sidste spørgsmål drejer sig om at jeg er gravid igen. Det er jo rigtig lykkeligt, men det må helst ikke gå ud over min datter. Kan jeg blive ved med at løfte hende som jeg plejer (hun vejer 13kg)?? Jeg prøver at vænne hende til at gå så meget som muligt selv, da hun jo er tung at løfte rundt på (også selvom man ikke er gravid) men i visse situationer er man jo nødt til det.
Tak for en god brevkasse og god jul