Svar: Opstart i dagpleje - 11 mdr.
13. december 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev og jeg kan godt sætte mig ind i hvordan du har det. Da jeg skulle aflevere min ældste datter første gang, så havde jeg det også forfærdeligt!!!
Det er som du skriver en løsrivelsesproces I skal igennem og det tager naturligvis lidt tid. Jeg synes som du, at det er problematisk at Oscar skal være i dagplejen i næste uge, for så at være væk i 3 uger og så skal køres ind igen - det vil blive som at starte forfra. Og det er næsten synd for ham, når han er så ked af det, som han er.
Jeg tænker derfor om det ikke ville være givet bedre ud, hvis du kunne være i dagplejen sammen med ham. Jeg tænker at det handler meget om at gøre ham tryg ved stedet, så han til januar forbinder det med noget rigtig rart og det vil gøre det lettere at starte der.
Det at tale om hukommelse hos små børn er noget meget kompleks og ikke sådan lige til at beskrive kortfattet. Men helt overordnet så kan man sige at spædbørns hukommelse fungerer usikkert og deres langtidshukommelse er ikke god. Først i 6-10 mdr´s alderen begynder barnets hjerne at modnes så meget, at barnet kan huske over længere tid. Og først i skolealderen mellem 1-3 klasse begynder børns hukommelse at fungere som voksnes.
At kunne huske er at kunne genkalde en erindring. Nogle erindringer er stærkere end andre. Det vil sige at forskellige ting kan kalde en erindring frem og på den måde gøre at vi husker eller at noget virker genkendeligt. Og det er det du skal forsøge at bruge, hvis du bliver i dagplejen sammen med ham et par dage.
Børn spejler sig jo i os forældre og jeg tænker at hvis din dreng ser dig afslappet og rolig hos dagplejer, så vil han også selv blive mere rolig. Hvis I leger med nogle af tingene, han ser dig snakke med de andre børn osv. så vil han stille og roligt få en erindring om at det her var hyggeligt og mor syntes det var okay og det vil I måske kunne bygge videre på.
Jeg synes derfor at I, når I nu har muligheden for det, skal prøve at tale med dagplejer om, hvad hun siger til at du bliver der sammen med din dreng og så ser hvordan det går. Og så i januar begynder I så for alvor at køre ham rigtigt ind.
Jeg synes ikke at du skal holde ham hjemme, da netop det at komme af sted og opleve at du har det rigtig godt med dagplejen, børnene, stedet og tingene der, vil være vigtigt for at han så måske lettere bliver kørt ind om en lille månedstid.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke. Rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske