Brev:
Opstart i dagpleje - 11 mdr.
13. december 2007
Alder:
11 mdr.
Opstart i dagpleje - 11 mdr.
Kære Helen!
Jeg vil starte med at sige tak for en rigtig god brevkasse. Jeg har brugt hjemmesiden meget gennem hele min barsel, da jeg har kunnet bruge mange af dine svar til de andre mødre. Jeg har dog på nuværende tidspunkt brug for din mening ang. min søns opstart i dagpleje.
Min søn Oscar er 11 måneder og er lige startet i dagpleje i mandags. Det er en kæmpe omvæltning for os begge, men det er jo klart når vi har været så tæt sammen i 11 måneder og jeg nu lige pludselig skal aflevere ham til en fremmed person. Det er meget grænseoverskridende og jeg synes godt nok at det er hårdt.
Jeg starter arbejde lige efter nytår (puha... det bliver hårdt at komme i gang igen). I denne uge er han kun i dagpleje fra kl. 9.30-12 og så er det meningen, at han skal prøve at sove der i næste uge.
Oscar har været meget ulykkelig i dagplejen og han græder rigtig meget, når jeg siger farvel og går. Det er selvfølgelig helt naturligt, men jeg tror aldrig, at jeg har prøvet noget så følelsesmæssigt hårdt før. Især når han rækker sine små arme ud efter mig og hans øjne kigger bedende på mig og siger: tag mig med hjem mor. Jeg har også mest lyst til at tage ham med hjem igen, men samtidig ved jeg jo også godt, at det er en løsrivelsesproces vi begge skal igennem og at det på sigt er det bedste for os begge.
Mit dilemma er, at dagplejeren holder fri mellem jul og nytår og den første uge i januar. Dvs. at Oscar når at være i dagpleje i to uger, hvorefter han er herhjemme i næsten tre uger. Mit spørgsmål er derfor, om han glemmer alt om dagplejen igen, når han skal være hjemme i tre uger?
• Er det meningsløst at han kommer i dagpleje i næste uge og vi i stedet for venter med indkøringen til i januar?
• Er det synd, at han skal igennem en følelsesmæssig hård indkøring nu og måske starte forfra igen i januar eller er det sundt for ham, at han vænner sig til at blive passet af andre end familien?
Jeg håber ikke, at du synes det er noget pjat jeg spørger dig om, men det er jo nok fordi jeg synes, at indkøringen i dagplejen er en svær tid vi skal igennem og jeg synes virkelig at det er hårdt at opleve min dreng så frustreret og ked af det og vil jo gerne køre ham ind på den mest hensigtsmæssige måde.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Trine