Opstart i dagpleje - 11 mdr.

13. december 2007

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Opstart i dagpleje - 11 mdr.

Kære Helen!

Jeg vil starte med at sige tak for en rigtig god brevkasse. Jeg har brugt hjemmesiden meget gennem hele min barsel, da jeg har kunnet bruge mange af dine svar til de andre mødre. Jeg har dog på nuværende tidspunkt brug for din mening ang. min søns opstart i dagpleje.

Min søn Oscar er 11 måneder og er lige startet i dagpleje i mandags. Det er en kæmpe omvæltning for os begge, men det er jo klart når vi har været så tæt sammen i 11 måneder og jeg nu lige pludselig skal aflevere ham til en fremmed person. Det er meget grænseoverskridende og jeg synes godt nok at det er hårdt.

Jeg starter arbejde lige efter nytår (puha... det bliver hårdt at komme i gang igen). I denne uge er han kun i dagpleje fra kl. 9.30-12 og så er det meningen, at han skal prøve at sove der i næste uge.

Oscar har været meget ulykkelig i dagplejen og han græder rigtig meget, når jeg siger farvel og går. Det er selvfølgelig helt naturligt, men jeg tror aldrig, at jeg har prøvet noget så følelsesmæssigt hårdt før. Især når han rækker sine små arme ud efter mig og hans øjne kigger bedende på mig og siger: tag mig med hjem mor. Jeg har også ...

Annonce

... mest lyst til at tage ham med hjem igen, men samtidig ved jeg jo også godt, at det er en løsrivelsesproces vi begge skal igennem og at det på sigt er det bedste for os begge.

Mit dilemma er, at dagplejeren holder fri mellem jul og nytår og den første uge i januar. Dvs. at Oscar når at være i dagpleje i to uger, hvorefter han er herhjemme i næsten tre uger. Mit spørgsmål er derfor, om han glemmer alt om dagplejen igen, når han skal være hjemme i tre uger?

• Er det meningsløst at han kommer i dagpleje i næste uge og vi i stedet for venter med indkøringen til i januar?

• Er det synd, at han skal igennem en følelsesmæssig hård indkøring nu og måske starte forfra igen i januar eller er det sundt for ham, at han vænner sig til at blive passet af andre end familien?

Jeg håber ikke, at du synes det er noget pjat jeg spørger dig om, men det er jo nok fordi jeg synes, at indkøringen i dagplejen er en svær tid vi skal igennem og jeg synes virkelig at det er hårdt at opleve min dreng så frustreret og ked af det og vil jo gerne køre ham ind på den mest hensigtsmæssige måde.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder