Svar: Nr. to barn, hvornår?

8. september 2006

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Camilla

Tusind tak for dine meget flotte ord til mig. Det gør mig både meget glad og meget stolt at vide, at et svar til en anden mor, kan være medvirkende til at du vil give amningen en ny chance. Det varmer rigtig meget kan du tro og jeg vil naturligvis meget gerne støtte dig alt det jeg kan, når det engang bliver aktuelt. Samtidig vil jeg så også sige, at hvis det ikke lykkes, så fred være med det. Man er jo stadig en god mor selvom man ikke ammer:o) Men jeg vil gerne kæmpe med dig, hvis du har brug for det.

Og så til dit egentlige spørgsmål, - hvornår skal man få barn nr. 2?

Jeg tror, det er meget vigtigt at man får barn nr. 2, når man har lyst til det. Det skal være når de voksne synes det kunne være dejligt at få en lille mere og grunden skal således ikke være hensynet til storebror.

Det er en gave at få søskende, ingen tvivl om det. Det er også en gave som forældre at få børn, lære dem at kende og se dem vokse op, se deres forskelligheder. For søskende kan være meget forskellige og nogle søskende vil have rigtig meget glæde af hinanden, andre mindre.

Der er fordele og ulemper ved alle aldre. De fleste børnepsykologer vil nok sige at 3 år imellem er passende. Det lille barn bruger de første 3 år af sit liv på at udvikle sig på mange forskellige planer. Især i 1-3 års alderen øver børn jo det, der hedder selvstændighedsfasen, hvor de forholder sig til sig selv og til verden omkring sig. Det kan du læse meget mere om, hvis du interesserer dig for udviklingspsykologi.

Det at den ældste søskende har en vis alder, når den lille ny kommer, betyder at den store kan forholde sig til det på en anden måde. Det kan være lettere at inddrage den ældste og på den måde værdsætte netop at være stor. De større børn vil også lettere kunne forstå og acceptere en forklaring og man kan begynde at lave aftaler med disse børn.

Større og mindre søskende kan sagtens lege sammen og de vil ofte begge to profitere lidt af netop at være den store og være den lille - også i legen.

Hos børn med lille aldersforskel, det man ofte også kalder for pseudotvillinger, vil den ældste ofte ikke kunne huske, hvad det vil sige at være alene. Børn der er født med kort tids mellemrum vil ofte også kunne lege sammen og vil, hvis de er født meget tæt, nogle gange kunne gå til sport og andre ...

Annonce

... aktiviteter sammen og på den måde følges ad.

Nogle af de svære ting i forhold til at få børn som er født med lille aldersforskel kan være de situationer, hvor den yngste overhaler den ældste i nogle færdigheder. Eller hvor den ældste er meget lille og forsigtig og den yngste er en rigtig lille kraftkarl, som buldrer frem.

Jeg synes dog ikke jeg oplever situationer, som ikke er til at finde løsninger på og det er uanset om der er tale om søskende med flere år imellem, eller søskende med lille aldersforskel. Tro mig, man finder ud af det:o)

Mit råd til dig er derfor, at I skal få et barn, når I føler jer parate til det. Når du begynder at savne at sidde med en lille baby og putte, når du begynder at kigge efter gravide maver osv. Så tal om, hvorvidt det mon er nu I skal få en til. Det er jer forældre og jeres lyst som skal være drivkraften og ikke hvor gammel jeres Benjamin er. Han skal nok klare det hele uanset hans alder. Heldigvis så kommer sådan nogle små størrelser jo heller ikke fra den ene dag til den anden, men der er jo 40 uger at forberede sig i:o) Og når de så endelig kommer, så begynder de jo ikke at kravle rundt og ødelægge og stjæle den ældstes legetøj, så på den måde vokser både børn og voksne med den nye rolle.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til mad, så tænker jeg at Benjamin skal lære at spise med en gaffel. I kan sagtens give ham mad som I andre spiser, det skal bare skæres ud og serveres i små stykker, som kan sættes på en gaffel. Nogle gange vil han hellere bruge fingrene, men andre gange kan han sagtens finde ud af gaflen.

Han kan sagtens spise kylling, laks, rødspætter, frikadeller (kød/fisk), hamburgerryg, boller i karry, medister, små pitabrød med forskelligt fyld, ja alverdens ting, hvad I nu får. Grøntsager kan koges, kartofler kan laves i både og laves i ovnen, det kan også gøre det lettere at spise kartofler med fingrene.

De danske slagterier har lavet nogle gratis opskriftspjecer, som nogle gange ligger i supermarkederne, med ideer til mad. Her er billeder af tallerkenen til mor og far og tallerkenen til barnet. Du kan også købe kogebøger med forskellige opskrifter og fine billeder, så man kan se, hvordan man kan servere familiemad til børn. Ellers må du en tur på biblioteket.

Rigtig meget held og lykke med det hele og når det bliver jeres tur næste gang:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland