Svar: Vægt - vejer hun for meget?

16. november 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor til rundt baby

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres datter stortrives på modermælkserstatning, optager næringen godt og tager rigtig godt på. Det lyder derfor som om, at det var den helt rigtige beslutning for jer at gå over til flaske:)

Det lyder også rigtig fint, at I er begyndt med lidt skemad og du må gerne tilbyde hende grød eller grøntsagsmos, prøv at variere lidt, så hun får lidt forskelligt. Det kan være en fordel, at du tilbyder hende skemad to gange dagligt og f.eks. giver 1/2 dl. frokost og aften, så hun f.eks. får grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Hold gerne mængden af skemad på ca. 1/2 dl. tilbyd vand af kop og giv så flasken før hun skal sove. Det sikrer plads i maven til begge dele.

Når børn får modermælkserstatning så skal man altid holde lidt øje med vægten og mængden af mælk. Det er lidt lettere at spise af en flaske, end at spise af et bryst, og det betyder at børn der tilbydes flaske, nogle gange overspiser - altså får lidt mere mælk, end de egentlig har behov for. Det er også sådan, at det ofte ikke tager så lang tid at spise af en flaske, som det gør at spise af et bryst. Et flaskemåltid varer ikke så længe. Derfor vil nogle børn, der ...

Annonce

... får flaske, have et ekstra suttebehov og kan derfor virke søgende. Ikke fordi de nødvendigvis har brug for ekstra mælk, men fordi de godt kan have brug for at sutte, sutte i længere tid. Derfor kan det nogle gange være en god idé at tilbyde barnet en sut og gerne efter flaskemåltidet, netop for at forlænge barnets sutteperiode lidt og dermed stille suttebehovet bedre.

Med den alder din datter har, så vil hendes udregnede mælkebehov være ca. 135 ml pr kg. Det betyder, at hvis hun vejer 7.4 kg, så vil hendes døgnbehov være 1000 ml i døgnet. Hvis hun spiser 5-6 flasker, bør der således være mellem 165-200 ml i hver flaske og det er netop det du fortæller, at hun ofte spiser - og hun lyder ikke til at spise mere. Det lyder ikke som om, at hun overspiser.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg kan ikke se, hvordan hun ligger på vægt- og længde kurven, det kan jeres læge vurdere, når hun skal til undersøgelse næste gang. Og det vil være rigtig fint, at du spørger lægen om det. Hun skal ses af lægen, når hun er 5 måneder:)

Men hendes vægt og længde lyder rigtig fin for hendes alder og lyder til at passe fint sammen, så jeg ville umiddelbart ikke være bekymret:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder