Svar: Vægt - vejer hun for meget?
16. november 2015
Alder:
4 mdr.
Kære mor til rundt baby
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres datter stortrives på modermælkserstatning, optager næringen godt og tager rigtig godt på. Det lyder derfor som om, at det var den helt rigtige beslutning for jer at gå over til flaske:)
Det lyder også rigtig fint, at I er begyndt med lidt skemad og du må gerne tilbyde hende grød eller grøntsagsmos, prøv at variere lidt, så hun får lidt forskelligt. Det kan være en fordel, at du tilbyder hende skemad to gange dagligt og f.eks. giver 1/2 dl. frokost og aften, så hun f.eks. får grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Hold gerne mængden af skemad på ca. 1/2 dl. tilbyd vand af kop og giv så flasken før hun skal sove. Det sikrer plads i maven til begge dele.
Når børn får modermælkserstatning så skal man altid holde lidt øje med vægten og mængden af mælk. Det er lidt lettere at spise af en flaske, end at spise af et bryst, og det betyder at børn der tilbydes flaske, nogle gange overspiser - altså får lidt mere mælk, end de egentlig har behov for. Det er også sådan, at det ofte ikke tager så lang tid at spise af en flaske, som det gør at spise af et bryst. Et flaskemåltid varer ikke så længe. Derfor vil nogle børn, der får flaske, have et ekstra suttebehov og kan derfor virke søgende. Ikke fordi de nødvendigvis har brug for ekstra mælk, men fordi de godt kan have brug for at sutte, sutte i længere tid. Derfor kan det nogle gange være en god idé at tilbyde barnet en sut og gerne efter flaskemåltidet, netop for at forlænge barnets sutteperiode lidt og dermed stille suttebehovet bedre.
Med den alder din datter har, så vil hendes udregnede mælkebehov være ca. 135 ml pr kg. Det betyder, at hvis hun vejer 7.4 kg, så vil hendes døgnbehov være 1000 ml i døgnet. Hvis hun spiser 5-6 flasker, bør der således være mellem 165-200 ml i hver flaske og det er netop det du fortæller, at hun ofte spiser - og hun lyder ikke til at spise mere. Det lyder ikke som om, at hun overspiser.
Jeg kan ikke se, hvordan hun ligger på vægt- og længde kurven, det kan jeres læge vurdere, når hun skal til undersøgelse næste gang. Og det vil være rigtig fint, at du spørger lægen om det. Hun skal ses af lægen, når hun er 5 måneder:)
Men hendes vægt og længde lyder rigtig fin for hendes alder og lyder til at passe fint sammen, så jeg ville umiddelbart ikke være bekymret:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske