Svar: Flere forandringer
15. oktober 2015
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det er dejligt, at I kan mærke, at storesøster er ved at vænne sig mere til, at I nu er en familie på fire. Og jeg kan godt forstå, at du nogle gange synes, det er svært, helt at finde ud af, hvad hendes reaktioner skyldes - om det er familieforøgelsen eller alderen eller noget helt tredje... og mon ikke det er en blanding af flere ting:)
Da I står for at skulle flytte, så synes jeg ikke I skal lave alt for mange forandringer lige nu. For at starte med det sidste spørgsmål først - omkring renlighed - så tænker jeg ikke, at I lige nu skal arbejde på at smide bleen. Det lyder ikke som om, at hun selv har givet tegn til at ville dette og det bedste er, hvis hun selv viser sig parat - så kan I samarbejde omkring det. Mange børn er først renlige i 3 års alderen, så måske er hun først parat til at prøve en gang i det nye år - når I er faldet mere på plads alle sammen:)
Sutten - det er lidt noget andet... som udgangspunkt lyder hun til at have stort behov for den. Samtidig fortæller du, at den dog begynder at påvirke hendes tænder, hvilket jo ikke er så godt... Du fortæller dog også, at hun i vuggestuen har lært at undvære den, så om dagen bruges den ikke - det er "kun" derhjemme, at hun har den mere.
Det vil naturligvis være rigtig godt, hvis I kan prøve at minimere behovet for sut, ligesom du meget gerne må opfordre hende til at tage sutten ud af munden, når hun taler til dig osv. Så hun stille og roligt lærer, at sutten ikke skal være der. Du kan også forsøge om I hjemme kan finde en plads til sutten, hvor den kan ligge og vente på hende, til hun skal sove, ligesom du meget gerne må prøve at tilbyde hende alternativer til sutten - det kan være noget at spise, en puttebamse eller måske kan du være heldig nogle gange at aflede hende, så hun glemmer sutten lidt...
Men det er, som du skriver, vigtigt at finde balancen og mærke efter, hvor meget overskud du også selv har... Måske skyldes hendes "oprør" og jeres konflikter, at hun mærker alle de forandringer der er på vej, hvis I forældre er lidt stressede over flytning og det hele, så reagerer hun naturligt på dette.
Mange børn bruger julemanden - de giver julemanden sutten. Og da der trods alt ikke er så længe til jul, så kunne dette måske være en mulighed for jer. Når det så er sagt, så er hun jo ikke så gammel, og det lyder som om, at det er en svær periode lige nu - både i forhold til lillebror, men også fordi I jo står for at skulle flytte. Da flytningen indebærer nyt land, en helt ny verden, ny institution, nyt sprog osv. så er det voldsomt for hende, og jeg ville derfor være tilbageholdende med at fjerne sutten lige nu og de næste måneder frem. Hvis hun har et højt suttebehov, så risikerer I, at hun i stedet vil sutte på sin tommelfinger, og det vil hun kunne gøre i årevis... så kan narresutten være at foretrække...
Bekymringen ligger mest omkring hendes tænder og tandstilling. Det kunne være en god idé at få tandlægen til at vurdere, hvorvidt hun har suttebid, og hvilken betydning det har.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske