Svar: Flere forandringer

15. oktober 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære du

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det er dejligt, at I kan mærke, at storesøster er ved at vænne sig mere til, at I nu er en familie på fire. Og jeg kan godt forstå, at du nogle gange synes, det er svært, helt at finde ud af, hvad hendes reaktioner skyldes - om det er familieforøgelsen eller alderen eller noget helt tredje... og mon ikke det er en blanding af flere ting:)

Da I står for at skulle flytte, så synes jeg ikke I skal lave alt for mange forandringer lige nu. For at starte med det sidste spørgsmål først - omkring renlighed - så tænker jeg ikke, at I lige nu skal arbejde på at smide bleen. Det lyder ikke som om, at hun selv har givet tegn til at ville dette og det bedste er, hvis hun selv viser sig parat - så kan I samarbejde omkring det. Mange børn er først renlige i 3 års alderen, så måske er hun først parat til at prøve en gang i det nye år - når I er faldet mere på plads alle sammen:)

Sutten - det er lidt noget andet... som udgangspunkt lyder hun til at have stort behov for den. Samtidig fortæller du, at den dog begynder at påvirke hendes tænder, hvilket jo ikke er så godt... Du fortæller dog også, at hun i vuggestuen har lært at undvære den, så om dagen bruges den ikke - det er "kun" derhjemme, at hun har den mere.

Det vil naturligvis være rigtig godt, hvis I kan prøve at minimere behovet for sut, ligesom du meget gerne må opfordre hende til at tage sutten ud af munden, når hun taler til dig osv. Så hun stille og roligt lærer, at sutten ikke skal være der. Du kan også forsøge om I hjemme kan finde en ...

Annonce

... plads til sutten, hvor den kan ligge og vente på hende, til hun skal sove, ligesom du meget gerne må prøve at tilbyde hende alternativer til sutten - det kan være noget at spise, en puttebamse eller måske kan du være heldig nogle gange at aflede hende, så hun glemmer sutten lidt...

Men det er, som du skriver, vigtigt at finde balancen og mærke efter, hvor meget overskud du også selv har... Måske skyldes hendes "oprør" og jeres konflikter, at hun mærker alle de forandringer der er på vej, hvis I forældre er lidt stressede over flytning og det hele, så reagerer hun naturligt på dette.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Mange børn bruger julemanden - de giver julemanden sutten. Og da der trods alt ikke er så længe til jul, så kunne dette måske være en mulighed for jer. Når det så er sagt, så er hun jo ikke så gammel, og det lyder som om, at det er en svær periode lige nu - både i forhold til lillebror, men også fordi I jo står for at skulle flytte. Da flytningen indebærer nyt land, en helt ny verden, ny institution, nyt sprog osv. så er det voldsomt for hende, og jeg ville derfor være tilbageholdende med at fjerne sutten lige nu og de næste måneder frem. Hvis hun har et højt suttebehov, så risikerer I, at hun i stedet vil sutte på sin tommelfinger, og det vil hun kunne gøre i årevis... så kan narresutten være at foretrække...

Bekymringen ligger mest omkring hendes tænder og tandstilling. Det kunne være en god idé at få tandlægen til at vurdere, hvorvidt hun har suttebid, og hvilken betydning det har.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor