Brev:
Baby på 5 mdr. kan ikke falde i søvn selv
15. oktober 2015
Alder:
5 mdr.
Baby på 5 mdr. kan ikke falde i søvn selv
Hej Helen
Vores skønne datter er nu blevet 5 måneder. Hun blev født 10 dage over termin med en vægt på 3600 gram og følger fint sin kurve. Hun er en meget glad, aktiv og nysgerrig pige. Sundhedsplejersken nævnte, da hun var blot 14 dage gammel, at vi havde en meget nysgerrig pige. Men det betyder desværre også, at hun ikke har nemt ved at overgive sig til søvnen.
Om dagen sover hun 2 timer formiddag og 2 timer eftermiddag, men hun kan kun falde i søvn ved, at vi enten går en tur i barnevogn eller blive vugget i søvn i slyngevugge. Jeg har forsøgt utallige gange at lægge hende i sengen, men desværre uden held. Hun bliver lagt til natten ca. 20:00 Ved , at jeg ammer hende og lægger hende lige inden hun falder hen. Derefter brokker hun sig en lille smule, men falder som regel altid hurtigt i søvn.
Hun sover ca 4 timer, vågner op og bliver ammet igen. Men herefter vågner hun hver anden time gennem hele natten. Vi har forsøgt at få hende til at falde i søvn af sig selv midt om natten, mens vi aer hende, trøster hende, nysser hende, beroliger hende, men lige lidt hjælper det. Hun vil slet ikke bruge sut og vi har indført en nusseklud, men det er som om hun ikke knytter sig til den. Hun vil kun ammes i søvn igen om natten og hun bliver helt hysterisk, hvis jeg ikke ammer hende i søvn igen.
I de første måneder af hendes liv sov hun fint om natten, men det ændrede sig da hun var ca 3,5 måned. Vi har introduceret hende til hirsegrød for at se, om hun evt. Skulle have mere mad og vi forsøger at stimulere hende om dagen med leg og motion. Der sker meget i hendes udvikling for tiden og den dårlige nattesøvn kan måske tilskrives hendes udviklingsspring, men nu har det stået på i 1,5 måned.
Hun vågner som regel kl 7:00 om morgenen, så hun sover ca. 11 timer om natten.
Vi vil så gerne lære hende at falde i søvn selv uden at blive vugget/trillet/ammet i søvn og så hun forhåbentlig kan sove lidt længere om natten. Har du mon nogle gode råd? Hun bliver så vred/ked af det, hvis jeg ikke ammer, når hun vågner om natten og jeg holder ikke til at lade hende græde.
På forhånd tusind tak
Med venlig hilsen
de trætte forældre