Baby på 5 mdr. kan ikke falde i søvn selv

15. oktober 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Baby på 5 mdr. kan ikke falde i søvn selv

Hej Helen

Vores skønne datter er nu blevet 5 måneder. Hun blev født 10 dage over termin med en vægt på 3600 gram og følger fint sin kurve. Hun er en meget glad, aktiv og nysgerrig pige. Sundhedsplejersken nævnte, da hun var blot 14 dage gammel, at vi havde en meget nysgerrig pige. Men det betyder desværre også, at hun ikke har nemt ved at overgive sig til søvnen.

Om dagen sover hun 2 timer formiddag og 2 timer eftermiddag, men hun kan kun falde i søvn ved, at vi enten går en tur i barnevogn eller blive vugget i søvn i slyngevugge. Jeg har forsøgt utallige gange at lægge hende i sengen, men desværre uden held. Hun bliver lagt til natten ca. 20:00 Ved , at jeg ammer hende og lægger hende lige inden hun falder hen. Derefter brokker hun sig en lille smule, men falder som regel altid hurtigt i søvn.

Hun sover ca 4 timer, vågner op og bliver ammet igen. Men herefter vågner hun hver anden time gennem hele natten. Vi har forsøgt at få hende til at falde i søvn af sig selv midt om natten, mens vi aer hende, trøster hende, nysser hende, beroliger hende, men lige ...

Annonce

... lidt hjælper det. Hun vil slet ikke bruge sut og vi har indført en nusseklud, men det er som om hun ikke knytter sig til den. Hun vil kun ammes i søvn igen om natten og hun bliver helt hysterisk, hvis jeg ikke ammer hende i søvn igen.

I de første måneder af hendes liv sov hun fint om natten, men det ændrede sig da hun var ca 3,5 måned. Vi har introduceret hende til hirsegrød for at se, om hun evt. Skulle have mere mad og vi forsøger at stimulere hende om dagen med leg og motion. Der sker meget i hendes udvikling for tiden og den dårlige nattesøvn kan måske tilskrives hendes udviklingsspring, men nu har det stået på i 1,5 måned.

Hun vågner som regel kl 7:00 om morgenen, så hun sover ca. 11 timer om natten.

Vi vil så gerne lære hende at falde i søvn selv uden at blive vugget/trillet/ammet i søvn og så hun forhåbentlig kan sove lidt længere om natten. Har du mon nogle gode råd? Hun bliver så vred/ked af det, hvis jeg ikke ammer, når hun vågner om natten og jeg holder ikke til at lade hende græde.

På forhånd tusind tak

Med venlig hilsen
de trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig