Svar: Mindre brug af sut

27. september 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære M

Det lyder som om, at det går okay med at undvære sutten i vuggestuen - men når din datter så hentes, så har hun brug for den og jeg tænker, at hun der skal have lov til så at få den. Der er ikke nogen grund til at kæmpe om den eller gøre et større nummer ud af det på det tidspunkt. Det er vigtigt, at det at blive hentet er rart og at hun får afsluttet dagen i vuggestuen på en okay måde - og at I kommer ud af døren og hjem på en okay måde.

Men når hun har haft sutten lidt, er faldet til ro, er landet hjemme - så vil det være en god idé, at I finder en plads til sutten, hvor hun selv kan være med til at lægge den. Og så skal hun naturligvis have noget andet at sutte og gumle på - hun skal have noget at spise. Hun er nødt til at tage sutten ud af munden, for at kunne spise mad.

Det samme, hvis I går på legepladsen, så tag lidt lækkert frugt, bær, en bolle, et par kiks eller lignende med - hvad hun nu godt kan lide. Og så skal sutten som noget helt naturligt lægges ned i tasken, når hun skal spise det medbragte mad.

Når hun har sutten i munden og taler med dig, så må du også meget gerne bede hende om at tage sutten ud af munden, så du kan høre og forstå, hvad hun siger. Ikke presse, men som en helt naturlig regel. Hun kan selv tage den ud og hun kan også selv holde den i hånden imens...:)

Det lyder lidt som om at fokus på sutten, og at hun har skulle undvære sin sut, har været så stort, at hun nu er begyndt at efterspørge den ekstra meget. Hun ved, at du vil "tage den fra hende" og derfor kæmper hun ekstra meget for at få lov til at beholde den. Eneste måde at komme ud over dette må være, hvis I lige nu kan prøve at tage det ...

Annonce

... hele så afslappet og naturligt som muligt.

Alternativet er naturligvis at lade hende være med til at smide sutterne ud i takt med at de bliver gamle, mørnede og ikke dur mere - og ikke købe nye - og så vil der naturligt på et tidspunkt kun være en sut tilbage, som hun måske vil værne om i ekstra lang tid, men tilsidst også må slippe.... Jeg tænker dog - hun er stadig kun 28 måneder og lige nu er det rigtig svært for hende, hvis hun ikke kan få sutten. Hvis tandlægen siger, at det er et problem, så skal I naturligvis lytte til dette og skader det hendes tænder eller hendes sprog, så må sutten væk - også selvom hun bliver ked af det. Men ellers tænker jeg, at sutten lige nu er en kær ven, som hun naturligt ikke kan slippe og hvis du fjerner den - så er der stor risiko for, at hun i stedet begynder at sutte på noget andet f.eks. sin tommelfinger - og det giver på sigt flere problemer også i forhold til hendes tænder...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så mit umiddelbare råd vil være, at I hos jer prøver at tage det med sutten så afslappet og naturligt som muligt, så hun ikke føler sig presset, men begynder at kunne slappe lidt af og måske af sig selv begynder at turde slippe den kortvarigt:)

Du har naturligvis ret i, at i takt med at hun bliver ældre, så vil I naturligvis bedre kunne lave aftaler omkring sutten og du vil måske også kunne finde en måde at komme af med den på - nogen sender den til julemanden, andre hænger den på et suttetræ, atter andre bytter sutten i en legetøjsforretning og får en gave i stedet. Der er mange muligheder. Hun er stadig bare en lille pige, og jeg tror ikke, at det er lige nu, at I skal kæmpe den kamp:)

Håber du kan bruge dette lidt videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"