Gråd og uro ved brystet

27. september 2015

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Gråd og uro ved brystet

Hej Helen.

Jeg skriver til dig, da min søn på 5 uger ofte er urolig og græder ved brystet. Der kan være mange faktorer, der evt. spiller ind, så du får lige hele historien.

Da min søn var omkring en uge gammel, fik jeg desværre mælkeknuder og brystbetændelse i det ene bryst. Jeg kom derfor på antibiotika i fem dage, hvilket gav min søn ondt i maven og omkring 10 afføringer om dagen i 10 dage med en meget rød numse til følge. - Inden jeg fik betændelse spiste han effektivt og roligt uden problemer.

Antibiotikaen og de følger den havde for min søn gjorde, at han dagligt havde nogle voldsomme skrigeture og var nærmest utrøstelig.

Efter bivirkningerne ved antibiotikaen var væk opstod et nyt problem; Han begyndte at få svært ved at få rigtig fat i brystet og han begyndte at blive urolig og ked af det under amning. Jeg ammede alligevel (og gør det stadig) fuld tid og jeg lagde mærke til, at han slugte en masse luft, når han spiste, havde svært ved at bøvse og gylpede ret meget.

Da jeg stadig havde ondt og en stikkende smerte i brystet, der har været betændelse i, sagde min sundhedsplejerske, at jeg skulle være obs på om jeg fik symptomer på svamp. Og eftersom jeg blev ved med at have de stikkende, dybe smerter i brystet imellem amningerne, fortalte jeg det til min læge for at finde ud af, om det kunne være svamp. Hun mente dog, at mit bryst blot er mere følsomt grundet betændelsen og at det formegentligt er nedløbsrefleksen jeg mærker eftersom han ikke har tegn på svamp i munden.

Eftersom min søn stadig er urolig ved brystet, slipper, græder, sluger luft og viser tegn på sult, besluttede vi os for at tage ham til zoneterapi, som vi har været til en gang indtil videre. Han har ikke ændret adfærd efter den første gang.

Da vi var til 5 ugers ...

Annonce

... undersøgelse, hvor han græd meget, sagde lægen, at han grænsede til hvad, man vil kalde et kolik-barn og så alligevel ikke, da det skifter fra dag til dag ift. hvor ked af det han er og da det nu nærmest kun er i forbindelse med amning. Da vi kom hjem græd han hele eftermiddagen og aftenen og eftersom disse skrigeture har stået på on and off siden han var en uge gammel, kunne vi næsten ikke holde til det mere og bookede en tid hos en kranio-sakral terapeut, som jeg har hørt skulle være godt for børn med kolik.

Vi har nu opdaget, at min søn udover at være lidt rød ved numsen har nogle hvide prikker omkring endetarmsåbningen, kan det være svamp?

I den forbindelse tænker jeg, om jeg måske alligevel har svamp inde i brystet og om dette kan være årsagen til min søns skrigeture ifm amning?

Symptomerne hos mig er: Revnet brystvorte, der ikke vil hele (den har været sådan siden jeg havde betændelse og det gør meget ondt at amme), stikkende, brændende smerter i siden i brystet imellem amninger.

Symptomer hos min søn: rød numse med hvide prikker, er urolig ved brystet, græder og slipper, men er stadig sulten.

Det skal lige siges, at han generelt er en glad og rolig dreng og at det nu kun er i forbindelse med amning, han bliver urolig og ked af det. Det kan dog være meget svært at trøste ham bagefter og jeg er nødt til at tage ham fra og få ham til at falde til ro, inden jeg tilbyder ham brystet igen, hvilket kan tage omkring en time. Derudover er han rask og sund og tager fint på - han er 60 cm og vejer 4900 gr.

Så mit spørgsmål er, om en svampeinfektion kan være årsagen til min søns uro ved brystet, hans skrigeture og tegn på at have ondt eller om du tror, det er noget andet, der er årsagen til dette?

Jeg glæder mig meget til at læse dit svar.

Venlig hilsen
Simone

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne