Brev:
Gråd og uro ved brystet
27. september 2015
Alder:
1 mdr.
Gråd og uro ved brystet
Hej Helen.
Jeg skriver til dig, da min søn på 5 uger ofte er urolig og græder ved brystet. Der kan være mange faktorer, der evt. spiller ind, så du får lige hele historien.
Da min søn var omkring en uge gammel, fik jeg desværre mælkeknuder og brystbetændelse i det ene bryst. Jeg kom derfor på antibiotika i fem dage, hvilket gav min søn ondt i maven og omkring 10 afføringer om dagen i 10 dage med en meget rød numse til følge. - Inden jeg fik betændelse spiste han effektivt og roligt uden problemer.
Antibiotikaen og de følger den havde for min søn gjorde, at han dagligt havde nogle voldsomme skrigeture og var nærmest utrøstelig.
Efter bivirkningerne ved antibiotikaen var væk opstod et nyt problem; Han begyndte at få svært ved at få rigtig fat i brystet og han begyndte at blive urolig og ked af det under amning. Jeg ammede alligevel (og gør det stadig) fuld tid og jeg lagde mærke til, at han slugte en masse luft, når han spiste, havde svært ved at bøvse og gylpede ret meget.
Da jeg stadig havde ondt og en stikkende smerte i brystet, der har været betændelse i, sagde min sundhedsplejerske, at jeg skulle være obs på om jeg fik symptomer på svamp. Og eftersom jeg blev ved med at have de stikkende, dybe smerter i brystet imellem amningerne, fortalte jeg det til min læge for at finde ud af, om det kunne være svamp. Hun mente dog, at mit bryst blot er mere følsomt grundet betændelsen og at det formegentligt er nedløbsrefleksen jeg mærker eftersom han ikke har tegn på svamp i munden.
Eftersom min søn stadig er urolig ved brystet, slipper, græder, sluger luft og viser tegn på sult, besluttede vi os for at tage ham til zoneterapi, som vi har været til en gang indtil videre. Han har ikke ændret adfærd efter den første gang.
Da vi var til 5 ugers undersøgelse, hvor han græd meget, sagde lægen, at han grænsede til hvad, man vil kalde et kolik-barn og så alligevel ikke, da det skifter fra dag til dag ift. hvor ked af det han er og da det nu nærmest kun er i forbindelse med amning. Da vi kom hjem græd han hele eftermiddagen og aftenen og eftersom disse skrigeture har stået på on and off siden han var en uge gammel, kunne vi næsten ikke holde til det mere og bookede en tid hos en kranio-sakral terapeut, som jeg har hørt skulle være godt for børn med kolik.
Vi har nu opdaget, at min søn udover at være lidt rød ved numsen har nogle hvide prikker omkring endetarmsåbningen, kan det være svamp?
I den forbindelse tænker jeg, om jeg måske alligevel har svamp inde i brystet og om dette kan være årsagen til min søns skrigeture ifm amning?
Symptomerne hos mig er: Revnet brystvorte, der ikke vil hele (den har været sådan siden jeg havde betændelse og det gør meget ondt at amme), stikkende, brændende smerter i siden i brystet imellem amninger.
Symptomer hos min søn: rød numse med hvide prikker, er urolig ved brystet, græder og slipper, men er stadig sulten.
Det skal lige siges, at han generelt er en glad og rolig dreng og at det nu kun er i forbindelse med amning, han bliver urolig og ked af det. Det kan dog være meget svært at trøste ham bagefter og jeg er nødt til at tage ham fra og få ham til at falde til ro, inden jeg tilbyder ham brystet igen, hvilket kan tage omkring en time. Derudover er han rask og sund og tager fint på - han er 60 cm og vejer 4900 gr.
Så mit spørgsmål er, om en svampeinfektion kan være årsagen til min søns uro ved brystet, hans skrigeture og tegn på at have ondt eller om du tror, det er noget andet, der er årsagen til dette?
Jeg glæder mig meget til at læse dit svar.
Venlig hilsen
Simone